INFRAESTRUCTURES
Crònica 18/01/2012

Foment sospesa fer marxa enrere en el concurs del Prat

El 31 de gener s'acaba el termini per presentar ofertes per a la gestió del Prat i Barajas, però el sector dóna per descomptat que aquestes privatitzacions se suspendran. El govern redissenyarà el procés.

Ignasi Pujol
2 min
UN GESTOR AEROPORTUARI ENDEUTAT La terminal 1 de l'aeroport del Prat va costar prop de mil milions d'euros i, juntament amb la T4 de Madrid, és la principal inversió d'Aena els últims anys. El deute del gestor aeroportuari, que no s'inclou en la concessió, és de 12.415 milions.

BARCELONA.Quan falten menys de dues setmanes perquè s'acabi el termini per presentar ofertes en el concurs per a la gestió dels aeroports del Prat i de Madrid-Barajas, cada vegada pren més força la idea que el nou executiu de Mariano Rajoy farà marxa enrere en el procés de reforma aeroportuària iniciat per l'anterior govern.

Fonts coneixedores del procés van assegurar ahir a l'ARA que els consorcis interessats donen per descomptat que "el concurs se suspendrà en els pròxims dies i es modificaran les condicions". De fet, alguns dels grups ja han deixat de treballar en les ofertes tecnicoeconòmiques, que s'han de presentar el 31 de gener com a màxim. Als passadissos del Congrés de Diputats també es dóna per descomptat que el govern replantejarà la privatització de les dues joies d'Aena. "Suspendran el concurs", va explicar ahir un diputat.

La ministra de Foment, Ana Pastor, encara no s'ha pronunciat oficialment sobre aquesta qüestió, però ha donat algunes pistes. Fa uns dies va dir que tenia "tots els estudis sobre la taula per dissenyar els processos necessaris en el futur perquè no es venguin els actius d'Aena en el pitjor moment de la nostra economia, com ha estat a punt de passar". El seu número dos, el secreteari d'estat Rafael Catalá, també va obrir la porta a replantejar les privatitzacions. Una portaveu del ministeri de Foment va declinar ahir fer comentaris sobre el procés.

Aena va rebre cinc ofertes per gestionar el Prat i Barajas. Es tracta dels consorcis de Ferrovial; el grup indi GMR -en solitari-; l'aliança de FCC, Changi Airports i Siemens; Aéroports de París, Fraport (que ja s'ha despenjat del procés), i Acciona. Abertis només va manifestar interès per Barcelona i San José ho va fer per Madrid. En el seu moment ja hi va haver contactes entre els grups i el govern socialista per retardar tres mesos la data límit per presentar ofertes. Va ser aleshores quan el ministre José Blanco va establir el nou calendari, que a la pràctica suposava passar el relleu del procés al nou executiu. El problema d'aleshores era el mateix que l'actual: la falta de finançament per a una operació d'aquesta envergadura.

Pagament inicial

Les exigències financeres de les concessions són elevades. A l'adjudicatari de Barajas se li demana un desemborsament inicial de 3.700 milions d'euros, al del Prat un de 1.600 milions. A més, el concessionari hauria de satisfer un cànon anual equivalent al 20% de la facturació de cada infraestructura (en el primer any, 150 milions en el cas de Barajas i 80 milions per a Barcelona).

El sector espera que aquesta mateixa setmana el govern es pronunciï sobre la suspensió de les privatitzacions. Pastor vol evitar una situació que seria molt nociva per a la imatge internacional d'Espanya: un concurs desert. Els consorcis ja han traslladat aquesta possibilitat al govern.

El que es desconeix és quina serà la fórmula que elegirà Foment per fer caixa amb els aeroports (Aena suma un deute de 12.415 milions d'euros), ja que ara tampoc sembla un bon moment per col·locar a borsa el 49% d'Aena.

stats