AEROPORTS
Crònica 01/07/2011

La Generalitat estudia demandar Ryanair per saltar-se els acords

El Govern afirma que no ha incomplert cap dels punts del contracte que té amb Ryanair a l'aeroport de Reus i que, si l'aerolínia finalment se'n va, serà ella qui no respectarà l'acord, vigent fins al 2013.

Dani Revenga
2 min
El Govern admet que serà difícil cobrir el buit de Ryanair, que aporta el 75% dels passatgers que té actualment l'aeroport de Reus.

Tarragona.La Generalitat va respondre ahir a l'anunci de Ryanair d'abandonar l'aeroport de Reus el 30 d'octubre, cosa que trencaria el conveni que l'obliga a quedar-se fins al 2013. I ho va fer de manera contundent: va anunciar la congelació de les relacions amb la companyia, incloses les negociacions per assolir un acord estable a l'aeroport de Girona. I, a més, el Govern va amenaçar de demandar l'aerolínia irlandesa pel que considera un "xantatge". Segons Ricard Font, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, "si la companyia no compleix el contracte que ens vincula, estudiarem la possibilitat d'iniciar accions legals".

La Generalitat va desmentir també l'argument que va utilitzar Ryanair abans-d'ahir per justificar la seva aturada d'operacions a la capital del Baix Camp, un suposat incompliment del Govern i de les institucions tarragonines a l'hora de promocionar la zona de Tarragona a les àrees on opera Ryanair per incrementar els fluxos de passatgers de la companyia. Segons Font, "el contracte s'està complint en tots els seus extrems", tot i que no va entrar a valorar específicament la qüestió de la promoció turística denunciada per Ryanair. Sobre la possibilitat d'iniciar noves negociacions per frenar la fugida de la companyia, el delegat del Govern a Tarragona, Joaquim Nin, va ser rotund: "Tenim un contracte i senzillament s'ha de respectar; no hi ha res a negociar amb una companyia que no compleix els seus compromisos". La Generalitat dóna així un cop d'efecte davant la possibilitat que l'anunci de deixar Reus fos un intent de Ryanair per pressionar en les negociacions per l'aeroport de Girona. Pel que fa als rumors que asseguren que tot plegat és una maniobra de Ryanair per demanar més diners, fonts del Govern van indicar que, en el cas de Reus, la companyia no n'ha demanat.

Alternatives difícils

Tot i no tancar la porta a un gir que pogués reconduir la situació, el grup de treball de l'aeroport de Reus ja treballa en la recerca d'alternatives que permetin pal·liar l'impacte de la desaparició d'una companyia que actualment suposa el 75% del trànsit que té. En aquest sentit, s'ha convocat un acte el 13 de juliol a Reus en què es debatrà el futur de l'aeroport. Sobre la taula hi haurà la necessitat d'aconseguir que altres companyies de baix cost omplin el buit que deixarà Ryanair perquè l'aeroport de Reus continuï sent referència en aquest sector. Una possibilitat que la mateixa Generalitat reconeix que "és difícil perquè no hi ha cap altra companyia de les característiques de Ryanair", segons Font. Un altre dels punts de l'ordre del dia serà reclamar a l'Estat el traspàs de les competències aeroportuàries perquè la Generalitat pugui implantar el seu model: una gestió des del territori, amb Reus i Girona especialitzats en els vols de baix cost i el Prat, en els vols nacionals i internacionals.

Ampliació de la subvenció

El conveni que estableix Reus com a base de Ryanair data del 2008. Però el novembre de l'any passat el govern català va ampliar de 2,7 milions d'euros a 3,5 milions la seva aportació anual a l'aerolínia. A canvi, la companyia es comprometia a oferir 103 vols setmanals, des d'abril fins a finals d'octubre, i 39 vols a la setmana la resta de l'any, unes freqüències que en bona mesura s'han complert. Segons Ricard Font, la Generalitat està al dia en els pagaments: "Només estan pendents les factures d'abril i maig que van arribar aquesta mateixa setmana", va assegurar el director general de Transports i Mobilitat.

stats