REFORMES
Crònica 19/07/2011

La Generalitat exigeix Cobrar per la privatització del Prat

El conseller d'Economia considera que els diners recaptats per la concessió de l'aeroport del Prat no només han de servir per reduir el deute de l'Estat, sinó també el de la Generalitat.

àlex Font Manté
3 min
1.600 milions Això és el que espera ingressar l'Estat amb la privatització del Prat. La resolució del concurs s'anunciarà al novembre.

BARCELONA.La Generalitat lluitarà per quedar-se una part dels 1.600 milions que l'Estat preveu ingressar per la privatització de l'aeroport del Prat. Segons va explicar ahir el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, "no és evident que el 100% dels diners hagin d'anar a la caixa de l'Estat". En canvi, pensa que aquests ingressos "s'haurien de repartir".

L'Estat preveu obtenir 5.300 milions d'euros amb la privatització dels aeroports de Barajas i el Prat, diners que l'administració necessita per reduir el dèficit i el deute. De fet, sembla difícil que el procés s'hagués iniciat si no fos per la delicada situació financera d'Espanya, que està obligada per la Unió Europea a acabar el 2011 amb un 6% de dèficit, gairebé la meitat que fa dos anys. Segons Mas-Colell, el més lògic seria que els ingressos es destinessin a reduir el deute tant de l'Estat com de la Generalitat perquè l'aeroport de Barcelona "és producte de la història de Catalunya".

El conseller d'Economia no va voler concretar quin percentatge hauria de cobrar la Generalitat, però va donar com a referència el pes econòmic i demogràfic de Catalunya en el conjunt de l'Estat (al voltant del 20%) i de l'endeutament de la Generalitat respecte al total. "No demano els diners per gastar-me'ls, sinó per reduir el deute", va deixar clar el conseller. "Em xoca una mica que la privatització d'un actiu tan central i estratègic no repercuteixi en el deute de la Generalitat; el Prat és a Catalunya".

Mas-Colell va formular aquesta exigència durant la presentació de la Memòria Econòmica de les cambres de comerç catalanes. Però aquesta no va ser l'única referència que va fer a l'aeroport del Prat. El conseller va deixar entreveure la seva inquietud perquè la gestió dels aeroports de Barcelona i Madrid vagin a parar en una mateixa operadora.

Dues empreses diferents

"M'agradaria que, en cap cas, els aeroports del Prat i Barajas no vagin a les mateixes mans", va dir el conseller. És per aquest motiu que Mas-Colell va reclamar un compromís, "si pogués ser, escrit", de l'Estat on s'asseguri que la infraestructura de Barcelona es concedirà a una empresa diferent que la de Madrid.

El conseller va assegurar que no té cap confirmació oficial que l'Estat es plantegi la concessió a una mateixa empresa, però va defensar que la seva obligació és ser "prudencialment malpensat".

El comentari de Mas-Colell va deixar entreveure que el govern espanyol es pot estar plantejant aquesta opció. Atorgar la concessió del Prat i Barajas a una mateixa companyia suposaria un canvi menys radical respecte al sistema aeroportuari espanyol tradicional, ja que es preservaria la unitat i es frenaria la competència entre els dos principals aeròdroms de l'Estat, que és el que vol la Generalitat.

Quan els empresaris catalans es van reunir a l'Iese, el març del 2007, en un acte d'unitat sense precedents, l'eslògan era: "Per un aeroport intercontinental amb una gestió individualitzada". Mas-Colell va ser un dels principals promotors d'aquell acte i considera que la privatització hauria de permetre que, precisament, l'empresa concessionària s'encarregui de gestionar el Prat individualment.

El concurs per a la concessió de Barajas i el Prat es publicarà el 29 de juliol, si es compleixen les previsions del govern espanyol. Al novembre, Aena adjudicarà els concursos i a la primavera es transferirà el control dels aeroports a les empreses que l'hagin guanyat.

AFI valorarà el Prat i Barajas

Aena va anunciar ahir que la branca consultora d'Analistes Financers Internacionals (AFI) s'encarregarà de fer la valoració definitiva dels aeroports de Barcelona i Madrid, a més d'establir quant costa el 49% d'Aena, que també es privatitzarà.

AFI cobrarà 440.000 euros per fer aquesta valoració, que s'haurà d'entregar l'1 de setembre. Entre altres coses, la consultora haurà de projectar quants viatgers tindran els dos principals aeroports de l'Estat fins al 2030.

stats