Publicitat
Publicitat

EL SECTOR DE LES DUES RODES

La pèrdua del fabricant deixa sota mínims la indústria de la moto

El Govern cita Derbi i els sindicats per frenar un nou tancament

El trasllat de la mítica Derbi a Itàlia suposa la pèrdua de l'últim gran fabricant de motos a Catalunya. Rieju, Gas Gas, Montesa i Ossa són les petites indústries del sector que encara aguanten.

Una nova crisi ha esclatat al mapa de riscos industrials del Govern i altre cop és el sector de les dues rodes qui la pateix.Després que dilluns el grup Piaggio anunciés el trasllat a Itàlia de la producció de Derbi, la Generalitat es reunirà avui amb la direcció del grup i els representants de la plantilla per mirar de trobar una sortida que n'eviti el tancament.

De fet, la trobada estava prevista fa dies, ja que els sindicats s'havien dirigit al departament d'Empresa i Ocupació davant la incertesa i les sospites que la multinacional preparava la sortida de Catalunya.

El tancament de Derbi, avançat ahir pel diari ARA, pot suposar la destrucció de 200 llocs de treball més al sector, que recentment ja ha hagut d'afrontar els 400 acomiadaments formalitzats per Yamaha amb el tancament de la fàbrica a Palau-Solità i Plegamans.

Si a aquests s'hi afegeixen els més de 200 treballadors acomiadats l'any passat quan Honda va endur-se les seves motos de Santa Perpètua, es pot afirmar que Catalunya s'ha quedat aquest últim any sense cap dels grans fabricants de motocicletes.

El sector es dol de l'oblit de les administracions i d'una legislació estatal -amb l'increment a 15 anys de l'edat mínima per conduir ciclomotors- que no ha jugat a favor de la indústria.

El mapa que dibuixa el trasllat de la històrica marca catalana Derbi és el d'un sector encara amb vida, però molt encongit. Jordi Riera, responsable de Catmoto (clúster català de la moto), va reconèixer a l'ARA que l'amenaça es fa extensible també a tota la xarxa de proveïdors que, a poc a poc, van perdent els seus clients més propers i de més pes. La producció que queda es concentra a fàbriques com Rieju -afectada per un ERO temporal-, Gas Gas, les Montesa que Honda va deixar a Catalunya i la renascuda Ossa. En tots els casos, però, es tracta de models molt especialitzats de motos de trial i enduro i amb produccions molt més reduïdes.

Nou ERO i més incertesa a Sharp

El fabricant de televisors Sharp va anunciar ahir al comitè d'empresa un nou ERO temporal a Sant Cugat per fer front a les escasses comandes dels propers mesos. La direcció no va presentar cap alternativa concreta que tranquil·litzi els 300 treballadors que ja porten dos anys amb EROs.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT