Publicitat
Publicitat

POL·LUCIÓ L'ASSIGNATURA PENDENT

El pla per millorar la qualitat de l'aire té l'objectiu d'expulsar els vehicles més contaminants, que són el 71% del parc mòbil

El Govern declara la guerra al dièsel

Els vehicles dièsel són els principals responsables de la pol·lució a l'àrea de Barcelona. És per això que el nou pla per millorar la qualitat de l'aire del Govern té l'objectiu d'expulsar aquests turismes.

Set de cada deu vehicles que circulen per la ciutat de Barcelona són de motor dièsel. A Berlín ensón tres de cada deu, mentre que a altres ciutats europees com Londres i Estocolm la seva presència és testimonial i els dièsel representen només entre el 5 i el 10 per cent del parc mòbil. El nou pla de qualitat de l'aire que ha redactat el Govern, i que ara haurà de passar el sedàs de la Unió Europea abans d'aprovar-lo, és com una declaració de guerra als vehicles dièsel, responsables de la majoria de les emissions de diòxid de nitrogen (NO ) i de partícules fines (PM10). La majoria de les mesures van encaminades a aconseguir que, de manera gradual, es renovi el parc mòbil, ja sigui a través de descomptes als peatges, modificant l'impost especial sobre carburants per uniformar els preus o creant Zones Urbanes d'Atmosfera Protegida (ZUAP) per restringir el trànsit dels vehicles més contaminants. Però el desllorigador del pla és que no tot depèn de mesures que són competència de la Generalitat, sinó que en molts casos són iniciatives transversals que requereixen la complicitat amb l'Estat i els ajuntaments. És el cas, per exemple, de la modificació dels impostos dels carburants, previst pel govern espanyol, i la manera com s'apliquen les ZUAP, que competeix als ajuntaments a les ciutats amb més de 100.000 habitants.

Un pla "realista"

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va qualificar ahir aquest paquet de mesures, que es vol desenvolupar en els pròxims quatre anys, com a "ambiciós i realista", i el va contraposar al "voluntarisme" del pla de l'anterior Govern. Recoder considera que contenia mesures "benintencionades, però impossibles d'aplicar", i que el nou el "millora"i és un conjunt de mesures "prou potent" perquè la UE aturi el procediment que té obert en relació amb la qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona. Segons dades del 2008, unes 270 àrees urbanes de 21 països europeus superaven els nivells permesos de diòxid de nitrogen, per la qual cosa la UE ha iniciat procediments judicials i obliga tots els països a aplicar mesures per complir la normativa comunitària a partir del 2015. En el cas de l'àrea metropolitana de Barcelona, la previsió és que el conjunt de 34 mesures que vol aplicar el Govern contribueixin a reduir en un 20% les emissions de les partícules més contaminants. I es vol fer amb polítiques que incentivin, més que aplicant prohibicions. En són un exemple les ajudes de 750 euros que es volen donar perquè el 70% de les noves motos urbanes siguin elèctriques. El nou pla suposa també un canvi de paradigma respecte als anteriors i la potenciació del transport públic no és un dels objectius principals. La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, ho justifica perquè "l'esquema de mobilitat de Catalunya és similar al d'altres ciutats europees" i "augmentar l'ús del transport públic costaria molt i aportaria poc" a la reducció de la contaminació ambiental.

Crítiques ecologistes

La presentació del pla ja ha provocat les primeres reaccions. El grup Ecologistes en Acció va acusar el departament de Territori i Sostenibilitat de vendre "fum" perquè no dóna resposta als problemes de salut pública que genera la pol·lució. L'organització considera que el document aposta només per mesures sensibilitzadores, sense donar resposta als problemes de mobilitat que pateix l'àrea de Barcelona.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT