Publicitat
Publicitat

MOBILITAT

Abans que acabi l'any s'hauran suprimit deu línies i s'haurà replantejat la freqüència de 20 trajectes més

El Govern elimina busos deficitaris

El Govern ha començat a suprimir línies de bus deficitàries i amb menys de tres viatgers per expedició. Abans que acabi l'any s'hauran eliminat deu serveis i es replantejarà el funcionament de 20 més.

En època de tisorades, el Govern vol acabar amb els autobusos que circulen buits. Amb l'objectiu de "racionalitzar" l'oferta de transport públic, eliminarà, tant com sigui possible, les línies d'autobusos que transporten menys de cinc viatgers per expedició i que suposen una despesa pública de més de 15 euros per a cadascun dels usuaris. En la primera fase i amb un acord previ amb els diferents ajuntaments i els operadors privats implicats, s'ha previst la supressió de deu línies -totes amb una mitjana de menys de tres viatgers per trajecte i vuit amb menys d'un- i el replantejament d'una vintena més de serveis, en què es modificarà la freqüència de pas i la capacitat dels vehicles per tal de fer-los més efi cients. La conselleria de Territori i Sostenibilitat calcula que el pla de xoc servirà per estalviar 1,3 milions d'euros des d'ara -avui comencen a aplicar-se bona part dels canvis previstos- fins a final del 2012.

Però la infrautilització no és l'ú nic criteri que el Govern posa sobre la taula a l'hora de decidir la continuïtat o no de les línies. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, assegura que s'està fent un exercici de "cirurgia territorial" per analitzar les alternatives de transport que s'ofereixen en els punts en què s'opta per treure autobusos. Tot i així, en alguns casos les xifres són indiscutibles. La línia que enllaçava Balaguer i la Baronia de Sant Oïsme (Nogera) feia moltes expedicions totalment buida (0,14 viat gers, de mitjana, per trajecte) i rebia una subvenció de 290 euros per usuari. Des de l'agost, en aquest punt ha entrat en funcionament un servei de transport a demanda per als dies feiners. Si no hi ha viatgers no hi ha autobús. "El que no podem és pagar per moure ferro", sentencia Font.

A banda de l'afectació en aquesta línia, abans que acabi l'any a la província de Lleida també hauran deixat de funcionar els serveis que connecten Mollerussa i Lleida, Agramunt i Balaguer i el de Balaguer-Lleida. La línia Maials-Almatret, també deficitària, ha perdut la subvenció i queda en risc i ventura de l'operador.

A més, també hi haurà canvis importants a la xarxa d'autobusos nocturns de Lleida, on a partir d'aquesta nit deixaran de circular tres de les cinc línies: la 3, la 4 i la 5. La línia 1 es mantindrà sense canvis i la 2 patirà alguna modificació de recorregut. De fet, de les quatre línies afectades, només la 2, la que connecta la capital i Alfarràs, supera la ràtio dels tres viatgers per trajecte. els altres tenen un cost superior als 100 euros per viatger.

Sense circular a Salt

Si bé el pla de Lleida és la zona del país més afectada per la reestructuració dels transport públic, no es tracta d'una operació focalitzada i Girona tindrà dues línies menys: la Vilamarí-Ollers -Vilademí -amb una xifra rècord de 0,02 viatgers per trajecte- i la L201 entre Maçanet de la Selva i Sils. A més, l'autobús circular de Salt ja ha deixat de funcionar, tot i que a partir de gener es posaran en marxa set expedicions per portar estudiants a la piscina.

A Tarragona, aquesta reestructuració inclou la reducció dels serveis finançats de les línies que connecten la Sénia amb les poblacions de Tortosa i Amposta i, també, una rebaixa de l'aportació del Govern al servei de l'Aeroport de Reus-Costa Daurada. La desena línia eliminada en el conjunt del pla és la que connecta Tortosa i Tarragona i l'Hospitalet de l'Infant. A la demarcació de Barcelona es revisarà la prolongació de les línies de Corbera i Vallirana fins a l'Hospital Moisès Broggi.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT