MOBILITAT
Crònica 15/03/2012

El Govern estudia canviar els bitllets de transport per una tarifa per ús

La Generalitat treballa per canviar l'actual sistema de tarificació del transport públic. Els bitllets serien substituïts per una tarifa en funció de l'ús, amb targetes recarregables com les que s'utilitzen a Londres.

Auri Garcia Morera
2 min
El gest de validar la targeta passaria a ser similar al dels transports públics de Londres, en què només s'ha d'acostar a un lector.

BARCELONA.Bitllet senzill, T-10 o T-Mes, amb diverses possibilitats de zones. L'esquema actual de títols de transport públic, que obliga a calcular prèviament quina és l'opció que surt més a compte, ha d'acabar donant pas a un sistema en què cada usuari pagui per l'ús real que fa del metro o l'autobús. Aquest és el plantejament avançat ahir pel secretari de Mobilitat del Govern, Damià Calvet, que va precisar que "com més ús es faci del transport, més baix serà el preu d'un viatge".

Calvet va assegurar ahir que la Generalitat ja "està treballant en la consecució d'una nova fórmula", tot i que fonts del departament de Territori van aclarir a l'ARA que es tracta d'una reflexió sobre el model de futur que en cap cas s'aplicarà aquesta legislatura. El canvi comportaria una important inversió i implicaria altres actors amb qui encara s'ha d'obrir el debat.

Noves targetes sense contacte

El nou sistema es basaria en targetes recarregables en què l'usuari tindria un saldo del qual s'aniria descomptant el preu dels viatges. Aquest preu, que seria variable en funció dels hàbits de cada usuari, no es descomptaria immediatament sinó en uns intervals de temps que farien possible aquesta bonificació per la utilització intensiva.

El canvi en l'esquema de funcionament aniria acompanyat d'un canvi tecnològic, amb la substitució de les actuals targetes amb banda magnètica per targetes sense contacte, més còmodes d'utilitzar i que es desgasten menys amb el pas del temps.

Aquestes targetes recarregables i que funcionen sense contacte serien iguals que les que s'utilitzen als transports públics de Londres, les anomenades Oyster card . Per validar els viatges, només s'han d'acostar a un lector que detecta el xip que porten a dintre, a l'entrada i a la sortida de cada transport, perquè es descompti el saldo corresponent. Una mateixa targeta es pot reutilitzar permanentment, amb total flexibilitat pel que fa a tarifes i altres avantatges, com ara la possibilitat de vincular-la a un compte bancari perquè mai es quedi sense saldo. O la possibilitat de registrar-la i poder anul·lar-la en cas de robatori o pèrdua.

Els menors de 14 ja tenen T-12

Els nens de fins a 12 anys que tenien la targeta T-12, que té un cost d'emissió de 35 euros però permet fer un nombre il·limitat de viatges de manera gratuïta, ja han començat a rebre la renovació que els permetrà disposar d'aquest títol fins al dia abans de complir 14 anys.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar fa unes setmanes que la intenció és ampliar la cobertura d'aquesta targeta fins als 16 anys de manera gradual.

stats