EL FUTUR DE LA COMPANYIA AÈRIA
Crònica 26/01/2011

El Govern injectarà 20 milions a Spanair per garantir-ne el futur

El nou executiu català subscriurà dos préstecs per valor de 20 milions d'euros a través de l'ICF per garantir la continuitat de Spanair. La companyia aèria va negar ahir que estigués a punt de fer fallida.

Ignasi Pujol
2 min
Spanair va registrar 4,07 milions de passatgers al Prat el 2010, un 10,6% més que l'any anterior. L'aerolínia va obrir 14 rutes a Barcelona.

Barcelona.El portaveu del Govern, Francesc Homs, va fer saltar ahir totes les alarmes en anunciar que el consell executiu havia aprovat un "crèdit d'urgència" de 10,5 milions d'euros per salvar Spanair. "Si el Govern no actuava ara, Spanair queia", va dir Homs.

Concretament, el Govern va donar llum verda a l'Institut Català de Finances (ICF) perquè concedeixi un préstec de 10,5 milions d'euros a Fira de Barcelona, que ampliarà el seu pes a l'accionariat de la companyia aèria catalana des del 10,7% actual fins a rondar el 20%. De fet, es tracta d'un crèdit pont a la Fira, que espera rebre en les properes setmanes una aportació de l'Ajuntament de Barcelona per valor de 10,5 milions d'euros.

Després de l'operació, la presència del capital públic a l'aerolínia catalana superarà àmpliament el 40%, ja sigui de manera directa, a través de les empreses públiques Avançsa i Cimalsa, com de manera indirecta, a través del fons Catalana d'Iniciatives (participat pel Govern i l'Ajuntament), la Fira i el consorci Turisme de Barcelona.

Paral·lelament, el Govern ha autoritzat l'ICF a aportar-hi 9,5 milions d'euros més. Aquests recursos, que eleven a 20 milions la xifra aprovada ahir per l'executiu, completen el crèdit sindicat de 50 milions d'euros que la companyia va acordar amb un grup d'entitats liderat per La Caixa el febrer del 2010.

Alarmisme

Segons Homs, si el Govern volia salvar la companyia d'un enfonsament imminent, no hi havia més opcions que atorgar aquest crèdit, que almenys permetrà donar a Spanair certa "estabilitat financera". Sense aquesta aportació, segons Homs, la companyia hauria "caigut".

L'aerolínia va negar que estigués a punt de fer fallida. El president de Spanair, Ferran Soriano, va dir que "l'ampliació de capital estava planificada des de l'estiu per dur a terme el pla de reestructuració i el creixement de la companyia". Soriano afirma: "Ha estat una decisió de la Fira, que ha optat per demanar un crèdit a l'ICF per fer aquesta ampliació de capital". El president va reiterar que "el projecte de Spanair és fer de Barcelona un hub (centre de connexió de vols) i dotar el Prat de vols intercontinentals, i per aquest motiu necessitem finançament i en seguirem buscant en el futur". "Són inversions -va afegir- que tornaran amb escreix el seu valor no només als accionistes sinó a tot Catalunya".

A finals d'any l'aerolínia va tancar una ampliació de capital de 50 milions d'euros. Enfront de la impossibilitat de trobar nous inversors privats, aquesta quantitat va ser aportada per Cimalsa, la Fira, Avançsa i Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa), el vehicle inversor dels socis de FemCat, Catalana d'Iniciatives, la Fira i Turisme de Barcelona.

Amb les operacions aprovades ahir Spanair haurà aconseguit acordar aportacions per valor de 110,5 milions en els últims dotze mesos. La companyia aèria està immersa en un procés de negociació per donar entrada a una aerolínia que garantiria els plans d'operar vols intercontinentals. El president de la competidora Vueling, Josep Piqué, va titllar d'"injustificable i incomprensible aquesta operació" de l'ICF. Per la seva banda, El PSC va avalar la decisió del Govern, mentre que el PP va demanar més "transparència".

stats