Publicitat
Publicitat

REFORMA AEROPORTUÀRIA, MALESTAR A CATALUNYA

La Generalitat vol fer front comú amb la societat civil pel Prat

El Govern invoca l'esperit de l'Iese per pressionar el PP

L'executiu català fa una crida als empresaris perquè liderin la reclamació d'una gestió individualitzada de l'aeroport del Prat, tal com va fer el 2007 a l'Iese. Catalunya posa el comptador a zero.

Hi ha qui diu que només va ser una foto. En qualsevol cas, ningú nega que va ser una foto poderosa, una demostració de força de l'empresariat català, gens avesat a la gestualització pública. El 22 de març del 2007 un miler d'empresaris es van aplegar a l'auditori de l'escola de negocis Iese, a Barcelona, amb un objectiu comú: reclamar una gestió individualitzada de l'aeroport del Prat i unes connexions d'aquesta infraestructura amb el món més bones.

El principal èxit d'aquell acte va ser situar a l'agenda política la necessitat de reformar el sistema aeroportuari espanyol, monopolístic i centralista. I aquest triomf virtual va ser-ho, en part, perquè es va visualitzar com un clam comú de la societat civil catalana, no com una reivindicació política.

L'executiu d'Artur Mas vol forçar ara una mena de reedició d'aquell acte de l'Iese, segons van explicar ahir a l'ARA fonts pròximes al Govern. La idea que es vol transmetre a l'executiu de Mariano Rajoy és que la gestió del Prat "no és un tema de negociació política entre governs, sinó econòmic, volem un aeroport competitiu", van afegir les mateixes fonts.

És la reacció de la Generalitat a l'anunci de dilluns de la ministra de Foment, Ana Pastor, de suspendre la privatització del Prat i Barajas i de la reforma aeroportuària en general, deixant també en paper mullat la participació de les institucions catalanes en el consell rector de l'aeroport de Barcelona.

Cita amb l'empresariat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja ha convocat la Cambra de Comerç de Barcelona, la patronal Foment del Treball, el Cercle d'Economia i el Racc, els principals organitzadors de l'acte de l'Iese del 2007, "per tenir un intercanvi d'impressions i coordinar les estratègies en una reivindicació que compartim".

Aquesta trobada se celebrarà demà dijous al matí a la seu del departament de Territori i Sostenibilitat. El Govern emplaçarà els empresaris a liderar la reclamació d'una gestió individualitzada per al Prat i protagonitzar, si cal, una demostració de força com va ser-ho l'acte de l'Iese. Es tracta de posar el comptador a zero.

Malgrat haver qualificat d'èxit la majoria de les institucions catalanes en el consell rector del Prat (tot i que l'Estat mantenia dret de veto i l'organisme no disposava d'atribucions rellevants), el Govern tampoc se sentia còmode amb l'escenari dibuixat pel PSOE. Per això ara planteja tornar al punt de partida i exigir la gestió del Prat.

La patronal Foment del Treball va explicar que "considera que el context de crisi econòmica no justifica que s'interrompi el procés de canvi de model" i va fer una crida a recuperar el projecte per a la descentralització de la gestió del Prat.

Recoder -en declaracions a Catalunya Ràdio- va remarcar que la decisió de Pastor, que va mostrar-se contrària a la competència entre Barcelona i Madrid, "no és el que necessitem, no és el que ens convé a nosaltres però tampoc li convé al model aeroportuari de l'Estat".

Camí obligat

El conseller va pronosticar que el dèficit públic farà veure a l'executiu del PP que no pot "renunciar a l'ingrés que representen tant aquests aeroports com altres d'Aena, el model centralista, encara que sigui per la força, l'hauran de trencar". "Sabem que ara s'ha tancat una porta, que s'ha fet un pas enrere, però tenim confiança que serveixi per agafar impuls i fer un nou salt endavant", va concloure.

El portaveu del Govern, Francesc Homs, va reclamar un "paper determinant" de les institucions catalanes al Prat. Homs va reiterar que l'assumpte es tractarà en la reunió que mantindran Mas i Rajoy l'1 de febrer, tot i que va admetre que no es resoldrà "en quatre dies". El líder de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, veu "lògica" la suspensió del concurs del Prat per motius econòmics i es va mostrar obert al diàleg amb Foment per traçar el nou mapa aeroportuari.

El ple de divendres de l'Ajuntament de Barcelona manifestarà el seu desacord amb la decisió de Foment en una declaració impulsada per Jordi Portabella (Unitat per Barcelona-ERC) que té el suport de tots els grups i que parteix amb l'abstenció del PP.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT