Publicitat
Publicitat

La reducció del dèficit serà molt similar a la d'enguany

El Govern necessita retallar 2.600 milions més el 2012

L'esforç que haurà de fer Catalunya per reduir dèficit el 2012 serà molt semblant al d'aquest any. La gran diferència serà que l'augment dels ingressos guanyarà un protagonisme que no va tenir el 2011.

La Generalitat necessita reduir el dèficit en 2.668 milions durant el 2012 per complir l'objectiu de l'1,3% a què obliga l'Estat. Això suposa un descens molt similar al d'aquest any (2.944 milions), com es pot veure al gràfic que acompanya aquesta notícia.

El dèficit és la diferència que hi ha entre les despeses i els ingressos registrats en un mateix any, per tant, només hi ha dues maneres de reduir-lo: retallant despesa o incrementant ingressos. Pel que ha dit fins ara la Generalitat, sembla que la principal diferència de l'any vinent respecte a l'actual serà que l'augment dels ingressos tindrà més importància en la reducció del dèficit. Mentre que el 2011 la major part de la rebaixa del dèficit va correspondre a reducció de la despesa, el 2012 l'augment dels ingressos guanyarà protagonisme mitjançant l'augment de les taxes universitàries, la introducció del copagament i l'encariment dels impostos que graven la benzina, entre d'altres.

En aquest sentit, ahir el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, va assegurar que la retallada que s'aplicarà sobre la despesa serà "inferior" al 10% que s'ha aplicat aquest any, tot i que no va voler precisar més. El conseller va recordar que la Generalitat encara no sap si rebrà el fons de competitivitat, dotat amb 1.450 milions d'euros, tot i que el més probable és que no els cobri. El govern espanyol sempre ha dit que pagarà aquests diners quan es liquidin els pressupostos, d'aquí dos anys, i després de les eleccions de diumenge el Partit Popular ja ha dit que no pensa avançar-los.

De totes maneres, la retallada de la despesa a la qual es va referir ahir Mas-Colell no inclou la reducció dels salaris dels funcionaris, segons va explicar ahir una portaveu de la conselleria d'Economia i Coneixement. L'any 2011 la Generalitat es va gastar 5.159 milions en remuneracions de personal, prop d'un 16% del pressupost català.

Les retallades de què ha parlat sempre Mas-Colell són aquelles que es refereixen a la despesa no financera (pagament de deute i interessos, una partida que, de fet, creix) i a la despesa finalista (que són aquelles partides que el Govern rep amb un objectiu ja preassignat, entre les quals hi ha els salaris dels funcionaris).

Les opcions

PSC, PP i ERC pugnen per negociar els comptes amb CiU

Tant el PSC com el PP i ERC volen jugar en la negociació del pressupost. Al PP (soci de CiU pel pressupost d'enguany) les retallades del Govern li sonen bé. No perden de vista que Rajoy farà el mateix per complir el dèficit. Però el PSC i ERC no volen passar com els que han abocat CiU a l'acord amb el PP. Assumeixen que calen ajustos, però volen reconduir les prioritats.

La reciprocitat a Madrid, la prioritat dels populars

El PP vol, a més d’esdevenir de nou el soci prioritari del Govern en matèria econòmica, tenir travat un aliat a Madrid que li homologui les retallades que farà Rajoy per fer quadrar l’objectiu de dèficit.

ERC s’obre als sacrificis, sense donar un xec en blanc

Els republicans presenten avui la seva alternativa. Si el Govern l’accepta, aprovaran els pressupostos, però no volen donar un “xec en blanc”. Assumeixen la necessitat de fer “sacrificis”, sense oblidar els ingressos. Així, proposen incrementar l’IRPF per a rendes de més de 250.000 euros l’any, un impost a la banca, un impost de patrimoni progressiu i la reinstauració temporal de successions per a grans fortunes. També situen la batalla pel concert entre les urgències.

Crida socialista perquè el Govern accepti negociar

La portaveu d’economia del PSC, Rocío Martínez, entén que “la situació del país exigeix no tancar portes”, tampoc al Govern, a qui va acusar de prioritzar el PP. Aposta per la fiscalitat progressiva.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT