Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

FGC no pot assumir els 723 milions pendents de pagar

El Govern també paralitza el metro de Terrassa i Sabadell

El Govern ha aturat les obres per perllongar les línies de Ferrocarrils de la Generalitat a Terrassa i Sabadell. Territori i Sostenibilitat ho justifica per l'ofec del deute acumulat per pagaments diferits d'obres.

La finalització del Metro del Vallès no té data. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar ahir que les obres han quedat congelades a l'espera de resoldre'n el finançament. El projecte, que havia de permetre ampliar el recorregut de les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Terrassa i Sabadell, no veurà la llum fins que el Govern no trobi la fórmula per disposar dels 848 milions d'euros que val la infraestructura ferroviària. El conseller va admetre, en una visita a les dues capitals del Vallès Occidental, que falten 723 milions per pagar. "L'arquitectura financera no ens permetia assegurar-ne la continuïtat i per això calia replantejar els dos projectes", va afirmar Recoder.

El perllongament dels FGC a Terrassa no es podrà enllestir el 2013. En el cas de la línia de Sabadell, el Govern confia que pugui complir-se el termini fixat inicialment, que en preveia la conclusió el 2015. "Inaugurarem les obres dins d'aquest mandat", es va limitar a comentar Recoder, que es fixa com a prioritat posar ordre al finançament, basat en el mètode alemany, una fórmula de pagament diferit en què la Generalitat paga a la constructora un cop s'executen les obres. La conselleria de Territori alliberarà FGC d'aquesta càrrega econòmica i la traslladarà a Ifercat, l'ens públic que gestiona les infraestructures ferroviàries de la Generalitat, entre les quals hi ha la línia 9. Els pagaments per construir el Metro del Vallès suposaven una llosa per a FGC. Aquest 2012 l'empresa comptarà amb un pressupost de 50 milions, rebaixat respecte a l'exercici anterior. I cada any havia de destinar entre 15 i 25 milions per pagar les actuacions de perllongament de les línies de Terrassa i Sabadell. Els recursos del Banc Europeu d'Inversions (BEI) -122 milions per al 2012 i 138 milions més per finançar la construcció dels vials vallesans- tampoc han estat suficients per evitar la paralització de l'obra.

El Govern demanarà a Ifercat que elabori un pla de viabilitat que determini com s'han de finançar les dues línies. La previsió és que el document estigui enllestit aquest estiu i que, un cop elaborat, permeti fixar un nou calendari d'execució de les obres. Recoder va conversar ahir amb els alcaldes de Terrassa, Pere Navarro, i de Sabadell, Manuel Bustos, per detallar-los els canvis. Tant Navarro com Bustos van considerar ahir "inacceptable" i "inadmissible" l'aturada del projecte.

Els pagaments pendents, una llosa

A Terrassa, la perforació dels dos túnels està acabada i ara falta habilitar les noves estacions. A Sabadell les obres estan més endarrerides i tot just ha acabat la perforació del primer túnel. Les dificultats per executar el Metro del Vallès exemplifiquen els maldecaps de Territori per disposar de recursos. Recoder va explicar ahir al Parlament que el seu departament tindrà aquest any un pressupost de 1.536 milions, dels quals un 40% -629 milions- s'hauran de destinar a afrontar deute generat per sistemes de pagament diferit d'obres iniciades en els últims anys.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT