Publicitat
Publicitat

MUNDIAL D'AUTOMOBILISME

Les associacions critiquen la desatenció que pateixen els barris que acullen la Fórmula 1

El Gran Premi de València provoca malestar als veïns

Per quart any consecutiu, València acull el Gran Premi d'Europa de Fórmula 1 en un circuit urbà que recorre l'entorn del port reformat i els barris marítims de Natzaret i el Grau. Aquesta va ser la condició indispensable que Bernie Ecclestone va plantejar l'any 2007 al president de la Generalitat valenciana, Francisco Camps, i a l'alcaldessa de València, Rita Barberá, perquè la ciutat comptés amb una prova del mundial de Fórmula 1. Un acord que es va segellar dies després que Camps guanyés les eleccions. València ha de gratar-se la butxaca cada any. Ho farà almenys fins al 2014, quan finalitzarà el contracte firmat. Al cost fix cal afegir-hi el que cada any comporta l'arranjament del circuit, i aquestes xifres no són oficials.

Posar València al mapa té, tal com han defensat alts càrrecs de la Generalitat valenciana i el PP, "un cost zero" per a les arques públiques. Però els càlculs reals no ho confirmen. Les dades revelen que fins ara ja s'haurien gastat 131 milions d'euros en la construcció i adaptació del circuit, als quals cal sumar el cànon que cobra l'empresa dirigida per Ecclestone. En aquest sentit, la xifra detallada per Jorge Martínez Aspar, un dels dirigents de Valmor Sport -l'empresa que gestiona el Gran Premi-, és de 18 milions d'euros anuals.

Opacitat i queixes veïnals

Les previsions del benefici que va oferir el president Camps ascendien a 600 milions d'euros durant els set anys de celebració del Gran Premi. No obstant això, les úniques xifres oficials que es coneixen avui són les de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE), que va quantificar en 150 milions els beneficis obtinguts després de la celebració de les curses del 2008 i el 2009. Els grups de l'oposició critiquen la clàusula de confidencialitat que el govern valencià va signar en el contracte amb Formula One Administration (FOA) perquè entenen que no permet exercir un control sobre la despesa ni conèixer exactament quant costa als valencians el Gran Premi d'Europa.

El muntatge del circuit trastoca durant un mes l'activitat dels barris marítims de València. Els veïns es queixen de les molèsties, que queden eclipsades pels monoplaces, els iots i els vips que s'apropen al traçat urbà i que converteixen València en l'altre "Mónaco del segle XXI", en paraules de l'antic conseller d'Economia, Gerardo Camps. Des de diumenge passat -una setmana abans de la cursa-, l'accés a l'entorn del circuit està tallat, fins i tot per als veïns. "N'hi ha que decideixen anar-se'n de casa durant aquesta setmana perquè no suporten les molèsties que ocasiona el circuit", assegura el president de l'Associació de Veïns del Grau-Port, Jesús Vicente Andrés. Aquest sector és un dels més afectats per la cursa. Andrés explica, amb certa ironia, els perjudicis que pateixen: "Hem de sortir del barri per agafar les línies d'autobús. Fins i tot, si et mors, t'has d'esperar que acabi el Gran Premi perquè t'enterrin, ja que l'accés al cementiri està tallat".

Del luxe a la deixadesa

Més enllà de les dificultats quotidianes, els veïns es queixen de la deixadesa dels seus carrers. "Això no es veu en les imatges de televisió, però darrere de les lones de publicitat hi ha cases abandonades, mig derruïdes i plenes d'escombraries". A les paraules de Jesús Andrés que reclamen al govern municipal un canvi en les prioritats perquè millorin les condicions del barri, s'hi afegeixen les del seu homòleg del barri de Natzaret, Julio Moltó: "Els nostres polítics insisteixen a seguir malgastant els diners en grans esdeveniments puntuals i ruïnosos a la vegada que retallen les inversions socials". Moltó explica que la Generalitat va anunciar que el veïnat podria gaudir del circuit quan no hi hagués curses, un compromís que "no s'ha complert". Per això, les dues associacions de veïns afectades van decidir denunciar la situació davant el Síndic de Greuges per poder "treure la màxima rendibilitat social de les inversions públiques".

Quan l'any 2007 València va firmar l'acord amb Bernie Ecclestone, molta gent va pensar en l'oportunitat de negoci que suposava per als veïns i comerciants dels barris afectats. Tal com explica el portaveu del barri del Grau, els veïns del carrer J.J. Dómine -davant de la recta principal del circuit- han vist com l'Ajuntament els ha posat moltes traves que els han impedit llogar les seves balconades. Per ell, la raó és clara: "L'organització mai ha venut les entrades que esperava i, per això, ha impedit que fossin uns altres els que també se'n beneficiessin". Els comerços del barri tampoc n'han tret el profit esperat. "Els grans magatzems que hi ha a prop fan negoci, però el petit comerç no se'n veu beneficiat, perquè els perjudica més el tall de carrers dels dies anteriors que el volum de vendes de les jornades de cursa", afegeix Jesús Vicente Andrés. Consultada per l'ARA, la Federació Empresarial d'Hostaleria de València no ha volgut pronunciar-se sobre aquesta qüestió. La conselleria de Turisme assegura, però, que el 85% dels llits de València estaran ocupats durant el Gran Premi.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT