Publicitat
Publicitat

Últim dia del mercat de llibres, cromos i videojocs, que es trasllada a Urgell i Tamarit fins al 2014

Històries de diumenge a Sant Antoni

L' octubre del 2009 li va tocar al mercat interior d'alimentació i gairebé dos anys després, amb algun endarreriment que els paradistes volien allargar fins al setembre, li toca al mercat dominical de llibre vell, cromos i videojocs. Ja fa un parell de mesos que els cotxes circulen per sota d'una espectacular estructura metàl·lica al carrer Urgell, entre Tamarit i Floridablanca, que 24 de juliol (amb moltes incògnites d'encaix) acollirà dues fileres de parades de cara a un passadís central i dues fileres més de cara als edificis. Ja han passat els temps en què l'Ajuntament plantejava el trasllat a altres espais com la Gran Via i la ronda de Sant Pau.

L'espai es tancarà al trànsit de les tres del matí fins a les sis del vespre. L'horari del mercat seguirà sent de dos quarts de nou del matí a dos quarts de tres de la tarda. El president de l'Associació Professional de la Fira del Llibre i Filatèlia Dominical del Mercat de Sant Antoni, Joan Pascual, explica que l'Ajuntament ha afavorit la reducció de parades, de manera que un centenar de persones no es traslladaran i els que quedin s'encabiran més bé en el retorn el 2014. Se sap que en el nou mercat de diumenge hi quedaran ara i després unes 120 persones i que els xamfrans no s'ocuparan per fer accessos a un gran establiment soterrani. El mercat dominical, en tot cas, té moltes cares i quatre testimonis han explicat a l'ARA com viuen el canvi. Josep Soto (Totcromo)

Nou anys de col·leccionisme de cromos que s'acaben per manca de relleu, però en queda la botiga

El 2002 en Josep va deixar enrere tota una vida d'agent comercial per afegir-se als sis venedors de cromos que han estat símbol principal del mercat dominical. El 2003 ja tenia una botiga al carrer Degà Bahí i han passat nou anys fins que ha decidit no fer el trasllat i quedar-se només al local de Camp de l'Arpa, l'únic d'aquestes característiques a Barcelona. "Ho trobaré a faltar, sens dubte", apunta. Amb clients fidelitzats a tot l'Estat, el Josep controla com ningú les relacions entre distribuïdores, els timings en l'aparició de cromos (per edicions) i és el primer a informar als fòrums d'internet on hi habita el col·leccionista adult. "El 90% de col·leccions de futbol les fan adults", indica en Josep. I, com a exemple, un client que tenia de 92 anys: "Se les feia totes, de futbol, fins i tot es feia col·leccions paral·leles tunejades". L'adéu al mercat de Sant Antoni li ha sortit amortitzat amb els 7.000 euros que ha calculat l'Ajuntament per número i parada. Ell en té dos. No hi ha tingut més remei perquè els dos fills no volen seguir els diumenges i ell sí que es veu amb cor d'aguantar al seu quarter general de Degà Bahí. Hi truca i hi passa gent de tot arreu, i alguns paguen el que sigui: "Des dels 20 euros per Massoud Shojaei de l'Osasuna, de Panini 2009-2010 fins als 350 de Javier Clemente com a entrenador de la Reial Societat de Panini 1999-2000". Nivell.

Rafa Sánchez (Llibreria Sánchez)

La segona generació de llibreters i més de 25 anys a la parada d'un matrimoni de llarg recorregut

En Rafa Sánchez Calvo només té 44 anys però en fa més de 25 que és a la parada del mercat de Sant Antoni. Bé, a les parades. Ja hi anava amb 18 anys a ajudar son pare i ha viscut l'evolució del mercat "tota la vida". Amb la seva dona, la Susana, és el responsable d'onze números -22 metres- que la Llibreria Sánchez té repartits en dues parts. Entre setmana, el Rafa i la Susana són a la botiga del carrer Còrsega, al barri del Camp d'en Grassot, on l'aparador ja atrau els bibliòfils. "La botiga és un altre món; ara tenim feina a informatitzar; al mercat hi ve tota mena de públic", explica. A una parada del mercat hi tenen llibre gràfic, de pintura i de fotografia; i a l'altra, llibre antic i ofertes. Per als veterans del mercat, els canvis sempre fan vertigen i el Rafa admet que té "una certa por a la nova localització" (els videojocs aniran a Tamarit i la resta al carrer Urgell) i ells ja han començat a comptar els dies que falten per al retorn al mercat de sempre.

Joan Vall (Cinemascope) i Jaume Artigas (Hollywood)

Dos col·leccionistes de cinema amb oferta complementària que estan contents amb el trasllat

L'un té botiga al carrer de la Perla a Gràcia i l'altre és majorista entre setmana. Tots dos són col·leccionistes de cinema: en Joan pertany a la nissaga Vall de cinèfils i en Jaume és l'únic del mercat de Sant Antoni que es dedica als pòsters. Són complementaris en l'oferta, i són amics i de la mateixa quinta (47 i 49 anys). No en va fa més de vint anys que cada diumenge coincideixen sota la marquesina. En Joan té tres números al mercat, sis metres, i ha consolidat el seu atractiu en una oferta per a tots els públics al mercat i els objectes més llaminers de col·leccionisme a la botiga. En Jaume té nou números, 18 metres, va per tot l'Estat a salons de còmic i també es dedica a la importació. Tots dos aproven el trasllat i la reforma. "No tindrà res a veure amb ara però seguirem", diu el Joan. "Perdré un 10% de l'espai però el mercat aguantarà", afegeix el Jaume. Tots dos han vist l'evolució de Sant Antoni: hi ha menys paper, s'està perdent el col·leccionisme, però encara troben impagable compartir els diumenges amb els primers clients que tornen de festa, amb els carteristes que busquen una oportunitat i amb els famosos que es barregen al mercat dominical com un més.

Yamil Messa (Play-Game)

Un especialista en videojocs

dels anys 80 i 90 que hi va cada cap de setmana des de Menorca

En Yamil Messa, 34 anys, va començar a venir al mercat de Sant Antoni fa 16 anys a canviar còmics i ara fa cinc anys que s'encarrega de Play-Game, tres parades de videojocs de l'ampli nou front de venda que va arribar al mercat als anys noranta. Seguint la seva tradició de canvi, la seva parada s'ha especialitzat en el joc retro de les Nintendo i MegaDrive, les grans consoles de finals del segle passat, abans de l'esclat de les Wii, XBOX i PlayStation. El videojoc també trenca el mite del públic infantil. "Tinc més clients de gent de la meva edat", diu. En Yamil, que ara viu entre setmana a Menorca, veu necessari el trasllat però creu que la gent es desorientarà.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT