EDUCACIÓ
Crònica 20/11/2011

Joves d'èxit lluiten contra el fracàs escolar

Vuit joves emprenedors faran classe durant dos anys en quatre instituts de l'Hospitalet i Badalona amb alts índexs de fracàs escolar. Hi aplicaran els mètodes del programa internacional Teach for All.

Sònia Sánchez
3 min
SENSE DEIXAR-SE DE FORMAR Els joves d'Escola per l'Èxit es van passar l'estiu preparant-se. Després de donar classe als nens d'instituts públics d'Aluche (Madrid), al setembre encara seguien formant-se amb el seu tutor, Toni Pedragosa (al cap de la taula). Ara combinen l'experiència a l'aula amb el màster de secundària a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

BARCELONAEl projecteEscola per l'Èxit (ExE)s'ha posat en marxa aquest novembre en quatre instituts catalans, dos a l'Hospitalet de Llobregat i dos a Badalona. Dos joves emprenedors amb alts expedients acadèmics treballaran en cada centre com a professors, col·laborant amb els professionals de l'institut per intentar reduir el fracàs escolar. És la versió catalana del programa Teach for America, que fa 21 anys que treballa per l'èxit educatiu als escalafons socials més baixos dels Estats Units. Ho fa reclutant com a professors els joves més prometedors del país, o "futurs líders", com els bategen allà. El projecte aterra a Catalunya gràcies a un conveni tancat per la conselleria d'Ensenyament, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la fundació Empieza por Educar, una entitat nascuda fa dos anys amb aquest objectiu i integrada dins de la xarxa internacional Teach for All, que ja ha estès la iniciativa dels Estats Units en 19 països.

Els vuit joves reclutats a Catalunya són llicenciats amb notes mitjanes superiors al 8, amb experiència laboral i amb un esperit emprenedor acreditat durant el llarg procés de selecció. Tots s'han incorporat aquest novembre a l'equip dels quatre instituts catalans d'entorns socialment desfavorits que han estat escollits per la conselleria, d'acord amb els mateixos centres, per tenir taxes d'abandonament escolar superiors a la mitjana i un índex de diversitat significatiu.

Faran el màster de secundària

Els joves hi faran el mateix horari que qualsevol professor, amb un sou inferior sufragat per la fundació, i tindran assignat un tutor que els en farà el seguiment. Cada centre decidirà la modalitat d'intervenció dels joves i els grups on faran classe, ja sigui el "grup sencer, grups reduïts, desdoblaments o atenció a la diversitat", segons explica el text de presentació del programa als centres, que recomana prioritzar les àrees de matemàtiques i català.

El conveni estableix també que els vuit joves hauran d'obtenir abans del setembre del 2012 el títol de màster de secundària, que ara és obligatori per poder exercir. L'acord amb la UAB els permetrà convalidar totes les pràctiques del màster amb la seva feina als centres i també part de la teoria amb la formació que han rebut de la fundació durant tot aquest any.

En aquests quatre instituts, que serviran de prova pilot per al programa, els joves de l'ExE posaran a prova els mètodes inspirats en el model nord-americà, conegut com Ensenyar és liderar. En essència, es tracta de "fixar metes ambicioses i involucrar pares i nanos en el procés d'assolir-les", fomentant la confiança dels alumnes en les seves pròpies possibilitats i expectatives, segons explica el director general de la fundació, Javier Roglá. Un Yes, you can en format educatiu que no té per què derivar en un model pedagògic "massa anglosaxó", matisa Roglá, que recorda que el programa funciona des de fa anys "en països d'arreu del món, des de Xile fins a la Xina". El procés de selecció dels participants va ser molt exhaustiu, per reduir les 1.300 sol·licituds rebudes fins als 28 elegits, dels quals 20 treballen en instituts de Madrid i 8 a Barcelona. "Vam descartar candidats molts bons perquè no vèiem clar el seu esperit de col·laboració" o les seves "motivacions i expectatives", explica Roglá.

Pràctiques al barri d'Aluche

L'etapa de formació d'aquest estiu els ha donat les eines per afrontar, a partir d'ara, aules gens disposades a estudiar. A més de classes teòriques, van posar en pràctica el mètode fent classes gratis de reforç als nois d'instituts públics d'Aluche, un dels barris més degradats de Madrid. "Ens deien que no vindria ningú i després d'un mes la majoria de nanos feien cua per a les tutories voluntàries de les 8.30 del matí", explica el director general de la fundació.

Roglá destaca que l'experiència d'aquests dos anys "serà transformadora per als joves dels instituts, però també per als participants del programa", que van als centres a ensenyar però també a aprendre.

stats