INFRAESTRUCTURES
Crònica 22/03/2012

La L9, al Prat el 2014 i a la Zona Franca el 2016

La línia 9 del metro arribarà al sud de Barcelona, a les parades més vinculades als principals pols econòmics, en un període de dos anys. Govern i empreses han desencallat la línia concentrant la inversió.

Albert Balanzà
2 min
El pou de la L9 de Zona Universitària, a la banda mar de l'avinguda Diagonal, a l'alçada del carrer Gregorio Marañón, on hi haurà la connexió amb la L3.

BARCELONA.Més de quatre anys després que engegués el servei al nord de Barcelona, on ara funcionen dotze estacions en dos ramals, la línia 9 arribarà en un termini de dos anys, el 2014, al punt que totes les administracions consideren clau per al desenvolupament de la Regió Metropolitana: el pol econòmic que concentra l'aeroport, la Fira i Mercabarna, i també dos grans nuclis de població com els barris centrals de l'Hospitalet i del Prat de Llobregat.

Els veïns de la Zona Franca i les empreses de la seva zona d'activitats logístiques (ZAL) hauran d'esperar una mica més, fins al 2016, i no se sap encara si l'Estat tindrà els deures de Rodalies fets amb la connexió entre terminals de l'aeroport, una obra adjudicada des del maig del 2010. Però a la vista de l'escassetat de recursos, el Govern i les constructores FCC i ACS han pactat una concentració de la inversió en el ramal més econòmic. Aquest fet, segons va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, permetrà obrir de cop i "amb solucions imaginatives" 16 de les 18 estacions del tram que va des de la Zona Universitària fins a la terminal T1 de l'aeroport.

Amb el tram central de la línia 9 encara sense data de represa, les estacions prioritàries de l'obra són les que tindran connexió amb la resta de la xarxa: Collblanc (amb la L5), Torrassa (amb la L1) i també Zona Universitària (amb la L3 i el Trambaix). Aquesta última estació no estava prevista inicialment en aquesta fase d'obres. Com a contrapartida a aquest allargament cap a Barcelona, hi haurà dues estacions d'aquest ramal que no tindran boca d'accés i es taparan de manera provisional, tot i estar construïdes i pendents de la col·locació de les vies i l'electrificació del servei. Es tracta de Ciutat Aeroportuària, la parada entre terminals on hi ha instal·lacions de l'aeroport, i Eixample Nord - La Ribera, l'estació de la gepa que feia la línia per sobre de l'autovia de Castelldefels -"un camp de carxofes ara mateix", segons el conseller-, que ja havien caigut de les previsions l'any passat quan es va fer pública la llista d'estacions ajornades. Aquesta última estació porta camí de ser la que té més malastrugança de la L9, ja que als projectes descartats per l'Ajuntament del Prat per fer-hi una ciutat del transport, un centre direccional o una urbanització a tocar del Carrefour també s'hi han sumat en els últims anys les idees avortades del Govern d'obrir només parcialment les boques en horari comercial.

Represa de la tuneladora

El primer gran moviment de represa de la feina, en qualsevol cas, en aquest tram de la L9 serà l'activació a l'abril de les tasques de la tuneladora que hi ha entre les parades de Gornal i Europa-Fira, just després de l'encreuament en què es bifurquen els dos ramals, cap a l'aeroport i cap a la Zona Franca, i que només té pendent una perforació d'entre 600 i 800 metres per acabar de connectar un recorregut de 19,1 quilòmetres. La inversió prevista per a tres anys d'obres serà de 116 milions d'euros. Tècnics del departament de Territori calculaven ahir que només caldran tres mesos d'obres, a raó d'una penetració de 20 metres per dia, perquè s'acabi el túnel, que després s'haurà de netejar i adequar per a la instal·lació de les vies i de l'electrificació.

stats