Crònica 07/04/2011

L'Estat vol reduir la factura energètica en 11.500 milions

Joan Rusiñol
2 min
El pla estatal vol evitar l'emissió de 36 tones de CO .

Madrid.Convençut que encara hi ha molt camí per recórrer a l'hora de ser més eficients, el ministre de Foment, José Blanco, es va comprometre ahir a retallar 11.479 milions del consum energètic en el transport i l'habitatge, d'ara a l'any 2020. El seu pla persegueix un altre efecte no menys important que l'austeritat: evitar l'emissió de 36 milions de tones de gasos contaminants.

La porció principal d'aquest estalvi, 8.600 milions, provindrà de l'impuls del transport ferroviari, tant de mercaderies com de viatgers. En el primer cas, es tracta de passar del 4% actual al 10% d'aquí nou anys per reduir gairebé un 70% el cost de cada tona transportada. Per "guanyar competitivitat" i poder garantir aquestes xifres, Blanco va anunciar que al mes de juny es crearan quatre filials comercialitzadores de Renfe Mercaderies, que d'entrada seran totalment públiques però que més endavant s'obriran al capital privat.

El ministeri té clar que el tren és el mitjà de transport "amb menys consum d'energia passatger-quilòmetre" i que cal seguir apostant-hi. El pla de l'Estat recull mesures per incentivar el Rodalies. En el cas de Barcelona, i segons fonts del ministeri, quan s'hagin culminat s'estalviaran més de 106 milions de viatges en automòbil anualment. L'altre gran eix que vol potenciar és l'Alta Velocitat. En la ruta entre Barcelona i Madrid, segons dades del 2009, el tren ja havia assolit una quota de mercat del 48,8%. Si es viatja en tren, l'emissió de CO és de 13 quilos per persona; si es fa en avió, s'eleva a 70 quilos. Entre les novetats, destaca un pla per fer més eficient el material rodant i un altre per canviar la tracció dièsel per l'elèctrica, que ha de permetre deixar de gastar 395 milions d'euros.

Encara en el paquet de mesures que afecten el transport, el ministeri de Foment també proposa fomentar les anomenades autopistes del mar per al transport de camions, rutes aèries més curtes i basades en la navegació per satèl·lit, aeroports més eficients i la compra de 33 vehicles elèctrics per començar a renovar la flota de cotxes d'Aena. Deu d'aquests vehicles es destinaran a l'aeroport del Prat.

Menys il·luminació

Si el transport és el 40% del consum energètic estatal, l'habitatge suposa el 17%. Per això el ministeri proposa canvis normatius i posar l'accent en la rehabilitació d'immobles per actuar sobre 200.000 habitatges entre aquest any i el que ve.

El menú de cent propostes que ahir va oferir el ministeri també incideix en les carreteres i posa el focus en el consum elèctric. La idea de fons és "racionalitzar" els punts de llum: això vol dir reduir-ne la intensitat i adaptar-la a cada estació de l'any. També s'aplicarà tecnologia LED als túnels que s'estan fent ara. Pel titular de Foment aquest és el camí, i va posar com a exemple el polèmic límit de velocitat de 110 km/h. Segons va dir es respecta, cosa que ha permès abaixar "significativament el consum i les multes".

stats