Publicitat
Publicitat

L'FMI proposa perdonar deute a les famílies

L'endeutament de les famílies posa en perill la sortida de la crisi. Ho va advertir ahir l'FMI en un informe que proposa als governs que considerin perdonar el deute privat per augmentar el consum.

Si els bancs reben ajudes estatals per evitar la fallida, ¿per què no en poden rebre les famílies endeutades fins al coll? El Fons Monetari Internacional (FMI) considera que l'elevat endeutament de les llars -posa com a exemple els Estats Units- suposa un fre a la recuperació econòmica i creu que els governs haurien de contribuir a eixugar el deute privat. En un informe presentat ahir sobre les "perspectives econòmiques mundials", l'FMI adverteix que si una gran part dels ciutadans estan endeutats, difícilment augmentarà el consum i es podrà sortir de la crisi.

El document alerta que les crisis econòmiques dels països on s'ha produït una bombolla immobiliària acompanyades d'un elevat endeutament intern són "més doloroses i poden allargar-se fins a cinc anys". L'autor de l'informe, l'analista financer de l'FMI Daniel Leigh, posa com a exemples d'aquesta situació Espanya, Irlanda i els Estats Units, entre d'altres. Leigh explica que les conseqüències d'aquest tipus de crisis és que la taxa d'atur i la caiguda de la demanda interna són "més pronunciades" que en altres crisis.

Amnistia hipotecària

L'impagament d'hipoteques, adverteix l'informe, s'ha convertit en un "mal endèmic". Una de les solucions que proposa l'FMI és perdonar el deute de les famílies a través de mesures com una amnistia hipotecària, una iniciativa que ja s'ha fet en alguns indrets, com Islàndia. "Ja és hora que les famílies rebin el suport de programes estatals com abans n'han tingut els bancs", apunta Leigh. L'FMI assegura que l'amnistia hipotecària aportaria "beneficis significatius" a l'economia. "Són mesures que poden contribuir a evitar bucles d'impagaments a les llars i nous descensos del preu de l'habitatge", diu l'informe.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT