ENSENYAMENT
Crònica 29/10/2011

L'alternativa a la sisena hora genera divisió a les escoles

Algunes escoles es resistien a l'ampliació de l'horari per aplicar el reforç personalitzat instaurat per Rigau. La consellera ha tancat el debat imposant un mínim de 2,5 hores setmanals fora d'horari lectiu.

Sònia Sánchez
3 min
Els nens de primària, com aquests de l'escola Mallorca de Barcelona, han perdut la sisena hora de classe aquest curs.

Barcelona.Un mes i mig després de l'inici de curs, tots els centres de primària ja han posat en marxa les hores de suport educatiu personalitzat (SEP), un recurs instaurat per la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, per atendre de manera més individualitzada els alumnes que tenen alguna dificultat d'aprenentatge, sobretot en les habilitats lingüístiques i matemàtiques. Però també a hores d'ara hi ha centres que encara han de reformular els seus horaris per afegir com a mínim mitja hora més al dia per a aquests alumnes. Són centres -majoritàriament de l'àrea metropolitana de Barcelona- que van optar per incloure tot el SEP dins de l'horari lectiu "perquè organitzativament era més fàcil, però també perquè es va considerar que era millor per a l'alumnat no separar els dolents de la resta", explica un d'aquests directors de centre, que va preferir no identificar-se. Després de l'estira-i-arronsa entre els centres i l'administració, que ha fet reunions amb els directors de tots els serveis territorials per parlar de l'aplicació concreta del SEP, "el debat s'ha anat aclarint i s'ha entès finalment que una part d'aquest suport s'ha de donar fora de l'aula, perquè són nens que requereixen més ajuda que els altres", explicava ahir la consellera Rigau.

Finalment, tots els centres faran 36 hores setmanals de reforç personalitzat als alumnes amb més dificultats, repartides entre els 9 grups d'una línia escolar i amb especial atenció als de P-4, P-5, primer, segon i sisè de primària. Obligatòriament, un mínim de 2,5 hores setmanals d'aquest reforç s'hauran de fer fora de l'horari lectiu, cosa que suposa com a mínim mitja hora més de classe al dia. Tot i que totes les hores del SEP es distribueixen entre diversos mestres i que, de fet, una part del reforç es farà afegint un docent més a l'aula que ajudi aquest grup d'alumnes a seguir l'explicació que fa el mestre per a tothom, les hores globals del SEP equivalen a la feina d'un mestre i mig, segons la conselleria, un recurs que s'aconsegueix amb l'eliminació de la sisena hora.

Mitja hora més al migdia

"Molts centres han optat per fer aquesta ampliació horària al migdia, de dos quarts d'una a una, i d'altres fan una hora més al dia", explicava el membre de la junta de directors de primària Arturo Ramírez. "Hi ha el problema dels germans que no fan reforç, per això el descans del migdia és una solució, perquè ja es queden tots dos al centre", apunta. Altres escoles faran la mitja hora al matí, de 8.30 a 9, sempre en funció dels acords amb les famílies.

Des del departament, s'argumenta que les orientacions de l'inici de curs enviades a les escoles el 14 de juny ja establien aquest mínim de 2,5 hores fora del temps lectiu, però els directors van interpretar aquelles orientacions com a recomanacions i van organitzar el SEP acollint-se al decret d'autonomia de centres. Finalment, s'han fixat les 2,5 hores com a mínim obligatori. Els centres que encara s'hi resistien han rebut en els últims dies un requeriment de la inspecció d'educació que els obliga a aplicar el SEP en un termini de 15 dies hàbils.

"Som a les beceroles d'una experiència nova, que no comptava amb el consens de tothom. L'èxit dependrà de com s'aplica i de com es vagi adaptant a les necessitats que es detectin", defensa Ramírez, que valora positivament la mesura. De fet, Ensenyament ha creat un grup d'investigació dirigit des de la Universitat de Barcelona (UB) que avaluarà i formularà propostes per treure el màxim rendiment al SEP en la lluita contra el fracàs escolar.

stats