Publicitat
Publicitat

LA 'PICKUP' DE NISSAN SERÀ CATALANA SECTOR AUDIOVISUAL

Els treballadors de Nissan estan dividits entre l'alegria per haver-se adjudicat el nou vehicle i el dubte de si el sacrifici ha estat una victòria de l'empresa

L'amenaça d'acomiadaments: una estratègia recurrent

Les negociacions per aconseguir nous models o pactar convenis han estat marcats aquests anys per la incertesa i el fantasma dels acomiadaments. Amb aquest últim sacrifici, la plantilla vol calma.

El fet que Nissan confirmés que la nova pickup es quedarà a la fàbrica Barcelona va aportar ahir tranquil·litat als 3.000 treballadors, després que votessin majoritàriament a favor d'estrènyer-se el cinturó els pròxims anys per garantir l'arribada del vehicle i els llocs de treball.

Malgrat la satisfacció general per la bona notícia, els sindicats continuen dividits entre els que entenen que sense sacrifici no hi hauria hagut pickup -Sigen-Usoc i UGT- i els que asseguren que Barcelona sempre ha estat l'opció més viable i que la direcció ha jugat a atemorir la plantilla per aconseguir una rebaixa de les condicions laborals, que és el que sostenen CCOO i CGT.

El secretari general d'UGT de Catalunya, Josep Maria Àlvarez, es va encarregar ahir d'advertir que la situació de Nissan no pot encomanar-se a altres empreses. "El que s'ha negociat no es pot generalitzar, perquè s'ha acordat en el marc d'una realitat i unes garanties de llocs de treball determinades", va insistir.

Segons Pedro Ayllón, d'Usoc, la història recent de Nissan a Barcelona és prou dolorosa per entendre que els treballadors hagin acceptat una moderació salarial -congelació de sous per al 2011, un augment del 0,5% el 2012 i un increment de l'1,5% el 2013- i d'altres retallades a canvi d'estabilitat. Fa un any i mig, hi va haver un reducció de 1.500 treballadors.

Però també és cert, i CCOO li ha retret a Nissan al llarg de tot el procés negociador de la camioneta, que no és la primera vegada que Nissan ha apel·lat a la forta competència entre fàbriques del grup per posar sobre la taula mesures controvertides que, d'entrada, han topat amb la negativa dels sindicats. Més d'un cop en aquests últims anys, la conflictivitat i la por davant d'anuncis de retallades de plantilla han imperat en les negociacions del conveni col·lectiu o a l'hora d'adjudicar nous vehicles a la planta. La crisi es va encarregar que la reducció de plantilla es materialitzés el 2009, amb 800 treballadors afectats.

Enfrontats als tribunals
S'introdueix la doble escala salarial a Barcelona
L'any 2002 la direcció de Nissan a Barcelona va comunicar al comitè que volia introduir la doble escala salarial al nou conveni col·lectiu. Això suposava que els treballadors que entressin nous a Nissan cobrarien menys que els antics. CCOO i CGT s'hi van oposar i la qüestió va arribar als tribunals. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va donar la raó als sindicats, però l'empresa va recórrer al Suprem, que dos anys més tard va donar la raó a Nissan. Aquesta sentència no va arribar a aplicar-se, ja que, en aquest període, totes dues part ja havien arribat a un acord.

Excedent de 800 persones
L'empresa no va executar l'ERO però es va pactar la doble escala
El 2004 es va pactar finalment el nou conveni col·lectiu a l'empresa, que va incloure la doble escala salarial, però només de manera temporal i no com havia plantejat Nissan en un principi. Així, en comptes de ser una doble escala permanent, es va pactar que els treballadors nous cobressin menys d'entrada, però que les seves condicions s'equiparessin a la resta de plantilla de manera gradual els primers anys. Durant els mesos en què va durar la negociació, la direcció de Nissan va plantejar la necessitat de retallar 800 llocs de treball a la fàbrica, mesura que va retirar després d'arribar a un acord amb el comitè.

Nou fantasma d'ERO
La planta de Nissan s'enfronta el 2008 a un pla de baixes
El final de vigència del conveni col·lectiu va coincidir amb els primers símptomes de la crisi econòmica. El març del 2008 Nissan va posar damunt la taula un excedent de 450 persones a Barcelona. En el marc de les converses amb els sindicats, es va demanar a la plantilla treballar més dies a l'any per tal poder reduir el nombre d'acomiadats a la meitat. A canvi l'empresa va oferir un pla de baixes voluntàries incentivades.

La dramàtica retallada
L'octubre del 2008 Nissan anuncia 1.860 acomiadaments
Mig any després de posar en marxa el pla de baixes voluntàries, la direcció de la multinacional a Barcelona va anunciar la necessitat de retallar 1.860 llocs de treball a Nissan. Després de mesos de conflictivitat i negociacions entre empresa, sindicats i governs, es van pactar mesures menys traumàtiques per a una part dels afectats, com la opció de poder tornar a Nissan un cop es recuperés el mercat. Finalment l'ERO que va aprovar el Govern va suposar 698 acomiadaments. D'aquest sotrac en va sorgir un nou pla industrial.

'Pickup' i futur
Els treballadors no es conformen i volen més productes
Més enllà de l'adjudicació -també amb molt suspens- de la furgoneta NV200 el 2009 i de la pickup que semblava perduda fa un mes i que finalment es farà a Barcelona a partir del 2014, la plantilla vol que el sacrifici que ha acceptat obri la porta a més projectes, ja que alguns dels actuals models que es fan a Barcelona són a la recta final de la seva vida. El responsable d'Usoc al comitè d'empresa, Pedro Ayllón, va apuntar ahir que la direcció local treballa per atreure a curt termini producció de la fàbrica de Tailàndia. Un altre dels projectes passa per la mobilitat elèctrica, ja que la planta catalana és candidata a fabricar aquesta versió de la furgoneta NV200.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT