MERCADERIES XARXES DE TRANSPORT
Crònica 20/10/2011

L'eix mediterrani haurà de competir amb el central i l'atlàntic

Ignasi Pujol
3 min
Brindis multibanda Duran, Mas, Chacón, Trias, Blanco i Valls van brindar ahir a la Llotja de Mar de Barcelona pel corredor mediterrani.

BarcelonaLa Comissió Europea va anunciar ahir una decisió salomònica en donar a conèixer les xarxes de transport prioritàries per al 2030. L'executiu europeu, que va assegurar actuar "en consens amb els estats membres", va destapar un mapa que mostrava una Espanya enteranyinada de línies ferroviàries de mercaderies.

I sí. Hi era. El corredor mediterrani (Algesires - frontera francesa), que el PP no va proposar el 2003 com a eix prioritari (i sí que ho va fer amb l'eix Algesires-Canfranc per l'interior de la Península), és ja una infraestructura prioritària per a la UE. Però ho és juntament amb el corredor atlàntic (que ha d'unir Algesires i Portugal amb França a través de Madrid i el País Basc) i una solució híbrida per al corredor central que connecta Saragossa i Madrid amb Algesires (l'únic que cau és el túnel pels Pirineus).

En un primer moment les reaccions van ser d'alegria. Els polítics es congratulaven per una bona notícia enmig de la tempesta econòmica i els empresaris aplaudien la decisió. Però aviat hi va haver tocs d'alerta. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va etzibar al govern espanyol: "No s'ha pogut estar d'incloure Madrid al mapa".

I és que la presència de diversos corredors en el planejament ferroviari pot convertir-se en un regal enverinat. Una variant actualitzada del cafè per a tothom.

Sembla evident que no hi haurà diners per construir tots els corredors plantejats pel govern espanyol. El ministre de Foment, José Blanco, va tocar ahir el moll de l'os de la qüestió a la desena pàgina d'un discurs autocomplaent pronunciat en la celebració de la Llotja de Mar de Barcelona: "Els successius governs d'Espanya, atenent a les circumstàncies i prioritats concretes de cada moment, podran decidir el ritme i el desenvolupament dels projectes que considerin més prioritaris".

És a dir, serà el nou govern espanyol sorgit de les eleccions del 20 de novembre el que tindrà l'obligació de prioritzar quin corredor s'ha de completar. I no podrà endarrerir gaire la decisió. Blanco va assegurar que l'eix mediterrani "estarà completament operatiu al voltant del 2020". També va aventurar que el 2013 es finalitzarà la duplicació de via entre Vandellòs i Tarragona.

Si es confirmés la victòria del PP, tal com avancen totes les enquestes, és plantejarà la paradoxa que el mateix partit que va evitar incloure el corredor mediterrani en la xarxa europea prioritària el 2003 serà qui haurà de decidir. Però ara les circumstàncies són diferents.

Front comú

Hi ha diversos factors que juguen a favor del corredor mediterrani. El primer és la unitat política i empresarial que hi ha al voltant de la idoneïtat i prioritat que hauria de tenir aquesta infraestructura. Ahir els presidents català, valencià, balear i murcià van enviar un comunicat conjunt en què celebraven l'elecció del corredor mediterrani com a eix prioritari, i advertien que els quatre governs mantindran el seu "compromís" amb aquesta obra i vetllaran per la seva construcció.

El president Artur Mas va anar més enllà i va contradir Blanco en assegurar que no és compatible invertir en tots els corredors ferroviaris: "Estem en una època de recursos escassos, en comprometre milers de milions d'euros haurem de concentrar-los prioritàriament on hi ha creació de riquesa, de creixement econòmic i de llocs de treball".

I aquesta inversió és, segons ell, el corredor mediterrani, que concentra gairebé la meitat de la població i el 40% del producte interior brut (PIB) de l'Estat. En aquest sentit, un altre factor suma al balanç a favor de l'eix mediterrani: la UE aportarà fins al 20% del pressupost de les obres, que segons va dir Blanco ascendiran a 17.167 milions d'euros, un 35% del cost de tots els corredors espanyols (49.809 milions d'euros).

Però el 80% restant haurà de venir dels pressupostos de l'Estat i, si escau, del sector privat, tal com va apuntar la Comissió Europea. I, en aquest sentit, si s'opta per trucar a la porta del capital privat, segur que respondrà primer davant del projecte més rendible.

Blanco va assegurar que el nou mapa "consagra el pas de l'Espanya radial a l'Espanya en xarxa". Curiosament ho va dir a Madrid, abans de valorar l'anunci europeu a Saragossa i després a Barcelona. Avui serà a Sevilla.

stats