ENSENYAMENT
Crònica 10/12/2011

L'eliminació de la sisena hora afavoreix el suport als discapacitats

La supressió de la sisena hora ha permès esmorteir els efectes de la retallada sobre la integració dels discapacitats a l'escola ordinària. Però la inclusió segueix patint una falta endèmica de recursos.

Sònia Sánchez
2 min

BARCELONA.L'eliminació de la sisena hora ha permès atendre un 4% més d'alumnes discapacitats amb les mateixes hores exactes de vetllador a les escoles ordinàries: un total de 87.849 hores aquest curs, igual que l'anterior. Són dades del departament d'Ensenyament, que rebaten el discurs dels sindicats de mestres quan denuncien una retallada en el suport a la inclusió d'aquests escolars. Els directors de primària, en aquest cas, coincideixen amb Ensenyament i, tot i no disposar de dades concretes -com els sindicats-, constaten que la reducció de l'horari lectiu ha fet minvar l'efecte que podria haver tingut la tisorada sobre aquests alumnes. Les associacions de discapacitats i la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes Discapacitats (Fampadi), diuen que no tenen constància de cap retallada, però continuen denunciant la falta endèmica de recursos per a la inclusió.

"L'escola inclusiva sempre ha estat en perill, perquè necessita molts recursos i mai no els ha tingut", afirma la vicepresidenta de primària de l'associació de directors Axia, Alícia Fernández, que reconeix que "la reducció a 5 hores a primària ha fet que la retallada, si n'hi ha hagut, no sigui significativa". També la portaveu de la Plataforma per l'Escola Inclusiva a Catalunya, Isabel Macarulla, admet que el pressupost públic per a la integració d'alumnes discapacitats "és el mateix" que l'any passat però remarca que la inclusió "demana molts recursos i que hi hagi algú al capdavant de l'administració que s'ho cregui de debò, cosa que no sempre ha passat", i que encara s'ha de veure al nou Govern, apunta.

La directora general d'Educació Primària de la Generalitat, Alba Espot, subratlla el "compromís total del Govern amb l'escola inclusiva" i assegura que "no hi ha hagut retallada" en aquest àmbit. Segons Espot, l'objectiu per al pressupost del 2012 és "mantenir el que tenim".

Els sords denuncien una retallada

La Federació de Sords de Catalunya (Fesoca), però, denuncia una tisorada del 50% a les hores d'intèrpret de llengua de signes als instituts. La Fesoca, que es va manifestar fa uns dies davant d'Ensenyament, reivindica 30 hores setmanals d'intèrpret escolar i assegura que aquest suport ha baixat aquest curs de 20 hores, l'any passat, a 10. Ensenyament ho nega i diu que els escolars sords disposen aquest any del mateix servei que l'anterior. Els invidents admeten que no han patit retallada gràcies al paraigua de l'ONCE, que al seu conveni anual amb Ensenyament manté les mateixes xifres que el curs passat: del centenar de professionals que atenen els 1.400 alumnes cecs catalans, el Govern n'aporta 35.

Des de fa anys, alguns centres d'educació especial donen suport personal i material a les escoles ordinàries que tenen alumnes discapacitats. A finals del 2010, el govern tripartit va nomenar oficialment 19 centres de referència per desenvolupar aquest servei. Un d'ells, El Niu de Barcelona, denuncia el que considera una "retallada". "Tenim set alumnes nous al centre i no ens han donat més recursos. No hem pogut assumir cap més alumne de l'escola ordinària, tot i que teníem moltes demandes", relata la cap d'estudis Maria José Filgueiras. "El problema ve d'origen, el tripartit tampoc no va preveure cap partida pressupostària per als centres de referència", afegeix la portaveu de l'Associació de Discapacitats Intel·lectuals de Catalunya (Dincat), Mariona Torredemer. Però Espot diu que la subvenció que reben aquests 19 centres pel concert ha pujat i al·lega que "el servei està concertat fins a finals del 2012". Fins llavors, diu, el Govern no mourà fitxa en aquest tema.

stats