Publicitat
Publicitat

LA GESTIÓ D'OBAMA LA REELECCIÓ

Amb una alta taxa d'atur, dues guerres i apostes pressupostàries criticades, Obama s'haurà de reinventar per guanyar les eleccions

L'estancament econòmic fa trontollar la reelecció del president dels EUA

"É s l'economia, estúpid". Ja ho va dir Bill Clinton en la seva cursa electoral del 1992 contra George H. W. Bush. La frase es va fer famosa en la política nord-americana i va ser l'eslògan de campanya que va portar el demòcrata a la Casa Blanca. Actualment, els Estats Units estan immersos en una situació econòmica fràgil, amb una previsió de creixement propera al 3% -segons l'FMI- i una elevada taxa d'atur que es mantindrà al voltant del 9%. El país no passa pel seu millor moment i la manera com evolucioni la situació econòmica pot passar factura a l'actual president, Barack Obama, de cara a les eleccions presidencials del 2012.

"El que passi amb l'economia des d'ara i fins a l'any que ve serà el repte més important d'Obama", ha explicat a l'ARA el professor de ciència política a la Universitat Emory Alan I. Abramowitz. Amb un marge de maniobra escàs per millorar la situació econòmica del país d'aquí al 6 de novembre del 2012 -dia en què se celebraran les eleccions presidencials als EUA-, Barack Obama "haurà de transmetre a l'electorat que si no hi ha avenços en aquesta línia és culpa de l'oposició", continua Abramowitz. Segons l'acadèmic, a la campanya electoral, Obama haurà d'"atacar la credibilitat de la competència posant de manifest la seva intransigència per millorar la situació financera del país", tal com s'està veient en la negociació del sostre del deute que, a falta d'acord, a curt termini castigarà els republicans , "però que a llarg termini pot desgastar Obama", diu Abramowitz.

I les probabilitat que surti reelegit? Segons el professor nord-americà, tradicionalment els votants dels EUA "donen una segona oportunitat als presidents que només han executat un mandat", un factor estadístic que juga a favor d'Obama si sap defensar davant dels seus seguidors els seus principals èxits, "com les mesures d'estímul econòmic, la reforma sanitària o la mort de Bin Laden", destaca per la seva banda Pere Franch, professor de Ciència Política a la Universitat Ramon Llull. Una opinió que comparteix l'expert en política nord-americana i escriptor Diego Beas, que considera que el fet que no s'hagin assolit tots els canvis que Obama va prometre el 2008 "és un error del sistema, perquè només es pot fer acció de govern els dos primers anys, i els dos últims ja s'està en campanya".

"Obama ha de convèncer els votants que cal més temps per complir les promeses llançades durant la campanya del 2008", afegeix Franch. Per l'expert, Obama ha decebut "el sector més progressista" dels seus electors. "Potser va ser massa triomfalista el 2008", diu, i s'ha trobat amb propostes que no ha pogut satisfer, com el tancament de Guantánamo, l'eliminació dels avantatges fiscals per als més rics o la reforma migratòria.

Segons tots els experts consultats, el candidat republicà que finalment s'afronti a Obama per la presidència serà la clau de l'èxit de la seva reelecció. Pels experts, el carisma o radicalisme del contrincant del president decantarà la balança cap a un cantó o cap a l'altre. "Si surt escollit un candidat de l'ala de més a la dreta del partit republicà, Obama se'n podria beneficiar defensant que l'alternativa a ell és inacceptable", diu Abramowitz.

Recuperar força

Segons alguns crítics, Obama ha perdut força, i els últims sondejos li donen un índex de popularitat mediocre, inferior al 50% . Malgrat això, els professors defensen que aquest percentatge pot augmentar a mesura que la data de les eleccions s'acosti, com ha passat altres vegades en períodes electorals. "A l'estiu tornarà l'entusiasme cap a Obama", assegura Abramowitz, que no creu que el president hagi perdut el seu toc de gràcia.

"Obama continua tenint un gran punt a favor, que és la seva retòrica", hi afegeix Franch. "Sap arribar a les emocions de la gent i ser convincent", continua. Els discursos de l'exsenador d'Illinois arran dels dos últims esdeveniments que van sacsejar més l'opinió pública nord-americana -el tiroteig de Tucson i la mort d'Ossama bin Laden - van fer pujar la seva popularitat de cop.

Un any i escaig abans de les presidencials, Barack Obama implica de nou el ciutadà en el vídeo en què anunciava la seva candidatura a la reelecció. "Sé que afamats que estem d'una altra manera de fer política", deia, "i aquest canvi només pot venir de tu", continuava, seriós, als seus seguidors. Un missatge continuista que ara caldrà veure si cala de nou en tots els votants que el van portar a la Casa Blanca.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT