ENSENYAMENT
Crònica 25/02/2012

L'horari divideix pares i professors

El sindicat de secundària ASPEPC ha reactivat el seu clam per la jornada intensiva als instituts amb un estudi que calcula un estalvi de 40 milions en tres anys. Els pares han fet un manifest per oposar-s'hi.

Sònia Sánchez
3 min
JORNADA PARTIDA O CONTINUADA Els professors al·leguen que la jornada intensiva milloraria la concentració dels alumnes, que a la tarda sempre estan  més cansats i dispersos. Però els pares responen que un horari molt llarg al matí també els faria arribar a les últimes classes esgotats mentalment. La Fapac al·lega que no hi ha cap estudi científic que avali una opció o l'altra.

BARCELONAQue els professors de secundària demanin la jornada intensiva no és nou. Es tracta d'una llarga reivindicació dels professionals d'aquest cicle, però ara li han posat xifres. En un context de retallades al sou dels docents per la crisi econòmica, el sindicat de secundària ASPEPC-SPC ha elaborat un estudi per determinar quin estalvi suposaria per al departament d'Ensenyament la tan reclamada jornada intensiva. Tancar els instituts a les tardes reduiria les factures de llum i manteniment, a més de suposar un estalvi en menjador i transport escolar, ja que els adolescents dinarien a casa i no tornarien a l'escola a la tarda. Tot plegat pot suposar un estalvi d'entre 38 i 40 milions en tres anys, "més del que la conselleria d'Ensenyament ha previst reduir amb la reforma dels complements salarials per sexennis dels docents, amb la qual preveu estalviar uns 32 milions en tres anys", explica el secretari general d'ASPEPC, Xavier Massó.

Què és millor per al rendiment?

"Si ara diuen que serveix per economitzar, fa sospitar que no és una mesura amb finalitat pedagògica. Els sindicats volen conciliar la seva vida familiar a costa de complicar la conciliació de les famílies", li respon el president de la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Secundària (Fapaes), Pere Farriol. Però els professors sí que al·leguen motius educatius. Massó opina que, "a més de permetre una organització més racional de la vida acadèmica", la jornada intensiva de matí seria beneficiosa per al rendiment dels alumnes, ja que normalment "a la tarda sempre estan més desgastats". Per contra, Farriol argumenta que un horari molt llarg al matí "també els fa perdre el ritme de concentració". Assenyala que l'horari de matí obligaria moltes famílies a buscar algú que acompanyi els fills a l'hora de dinar per "controlar la seva dieta", ja que tot i que es tracta d'una edat en què poden estar sols a casa i fer-se el menjar, "si cada dia dinen el que ells volen, probablement no serà saludable".

Així doncs, la crisi i la necessitat d'estalvi al sector públic han ofert al sindicat de professors de secundària una nova arma per reprendre la seva reivindicació històrica. L'estudi que prepara ASPEPC ha fet un càlcul "de mínims" en l'estalvi, que només té en compte els instituts que no imparteixen cicles formatius, ja que aquests cursos obliguen al centre a obrir igualment a la tarda, diu Massó. El sindicat ha engegat una recollida de signatures per correu electrònic per enviar una "petició al departament d'Ensenyament" amb el lema Jornada intensiva ja a l'ESO i el batxillerat.

El moviment no ha passat desapercebut a la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Catalunya (Fapac), que ha fet públic un "posicionament a favor de la jornada partida". Al seu manifest, la Fapac al·lega que com que no existeix cap informe sobre rendiment escolar que avali una opció horària per sobre de l'altra, l'actual situació de crisi i "la jornada laboral i els horaris existents al nostre país" no fan "viable ni raonable un canvi generalitzat de model de jornada escolar, especialment perquè pot fer menys atractiva per a les famílies l'escola pública". A més, recorda que qualsevol canvi requereix l'acord de les famílies al consell escolar i un "referèndum vinculant en els centres i municipis". Les posicions de pares i professors són ben distants. De fet, sindicats com CCOO es mostren oberts a plantejar "diferents models de jornada escolar" fins i tot a la primària, dins de l'autonomia dels centres escolars -explica el portaveu d'Ensenyament de CCOO, Àngel García-, "sempre que es faci amb coordinació territorial perquè no hi hagi discriminacions entre centres d'un mateix entorn".

stats