LA FACTURA DEL VANDALISME
Crònica 20/09/2011

La plaga de l'incivisme al transport públic ja costa 6 milions l'any

L'incivisme creix al transport públic. La factura dels actes vandàlics ja suma, a l'àrea de Barcelona, sis milions d'euros anuals. Només al metro, més de 10.000 persones es colen cada dia.

Maria Ortega
3 min
A l'alça Des de principis d'any, als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya s'hi han detectat 371 incidents per actes vandàlics, com ara pintades.

Barcelona.La seguretat és, segons les enquestes, el segon aspecte que més puntuen els usuaris quan se'ls demana pel transport públic. Just per darrere de la rapidesa. Amb les xifres a la mà, però, aquest apartat viu dies fluixos: els actes d'incivisme als diferents mitjans de transport públic dibuixen una tendència a l'alça i els costos de reparació i neteja extres al conjunt de línies ferroviàries de Barcelona i àrea metropolitana ja freguen els sis milions d'euros, sumant la despesa de Renfe Rodalies, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i metro. O el que és el mateix: més de 16.000 euros diaris per aspectes com la neteja de grafitis -el cost de treure les pintades d'un sol tren de FGC és de 150.000 euros.

Els diferents operadors estudien ara mesures com la d'estendre el model Barcelona -coordinació de Mossos d'Esquadra i Guàrdia Urbana al metro- o aplicar l'allunyament per conducta antisocial. També es valora una pressió més específica i, de fet, Interior ja treballa en la creació d'una divisió polical específica per al transport. A les línies del Vallès i de l'Anoia de FGC el vandalisme s'ha doblat des del 2008 i, tot i que no és el mitjà on aquest tipus de conductes són més habituals, ja es registren 7,1 incidents per cada milió de viatges, mentre que aquesta taxa es limitava a 2,31 l'any 2004. Aquest apartat inclou des de les agressions a pintades o apedregaments.El que més puja són els furts.

El cost de reparar els grafitis sumat al de la gent que viatja sense bitllet o amb un títol de viatge incorrecte representa per a l'empresa un cost de dos milions d'euros, tal com va explicar ahir el seu president, Enric Ticó, en el marc de les primeres jornades sobre incivisme a l'àmbit ferroviari, que es van organitzar amb l'objectiu que els diferents operadors compartissin experiències.

Un 1% de frau al metro

El problema, però, és generalitzat. Al metro de Barcelona, durant el 2010, els vigilants van tramitar més de 3.000 denúncies a persones que incomplien normes com la de no fumar en andanes i vagons, i la partida per neteja de pintades i prevenció de ratllades s'eleva fins als 800.000 euros. Aquí, en deu anys s'ha multiplicat per quatre la partida econòmica destinada a seguretat. Destrosses a banda, els revisors van detectar al metro durant el 2010 un 1% de frau. Més de 10.000 persones al dia es colen o viatgen amb un bitllet no adequat. A Rodalies, la factura de les reparacions de desperfectes s'eleva fins als 4,1 milions d'euros.

El Trambesòs és un dels punts més foscos en aquest sentit, com va remarcar ahir Joaquim Maria Bestit, gerent de Trambaix i Trambesòs, que va assegurar que mentre que l'increment del nombre de revisors a les línies del Llobregat va servir per disminuir-hi el frau, a la línia T5 del Besòs ha fet créixer els actes violents. De fet, en aquesta línia més de la meitat de les incidències es registren per respostes violentes als vigilants i per això s'ha optat per enviar la parella de revisors sempre acompanyada d'una parella d'agents de seguretat.

Educar en el civisme

No obstant això, el problema, com explicava ahir Ticó, "no és exclusiu de l'àmbit del transport i per tant les solucions s'han de pensar en global". Una de les idees més repetides durant les jornades d'ahir va ser la d'incidir en l'educació i també en l'àmbit judicial. Ticó va parlar de canvis en el codi penal per poder endurir les sancions a les persones que es colen o cometen actes incívics de manera reiterada.

Ciutats convidades com Bilbao o Madrid es van sumar ahir al front comú contra la pujada de l'incivisme. En el cas de la capital espanyola, Ricardo Ortega, director de seguretat del metro, va explicar l'"eficiència" en la lluita contra els grafiters d'una mesura tan senzilla com deixar els trens a la cotxera amb les portes obertes i també va avalar el nomenament d'un pèrit únic per a accions vandàliques.

stats