Publicitat
Publicitat

L'apunt

L'oportunitat de la banca amb la telefonia mòbil

Els 1.200 milions d'habitants de l'Índia viuen en 600.000 nuclis de població, dels quals només 30.000 disposen de sucursal bancària. En canvi, Nokia té 90.000 punts de venda al territori. La firma finlandesa ha començat a fer de banc: els clients ingressen i retiren diners a les botigues de mòbils, documentant les operacions amb missatges SMS. El sistema és popular perquè permet fer transferències amb comoditat i seguretat, evitant la picaresca i la corrupció dels funcionaris de correus. Els pagesos aprecien la seguretat de cobrament: els comerciants ja no poden excusar-se en la manca d'efectiu per no pagar-los la collita.

En altres llocs són les companyies telefòniques qui suplanten els bancs. A Kènia dominen el negoci bancari; M-PESA, el servei de transferència de fons per SMS que ofereix Safaricom -participada per Vodafone-, és una referència d'èxit del diner mòbil a escala mundial.

A Occident l'adopció de la banca mòbil és baixa perquè les xarxes de caixers automàtics i datàfons atenen la mateixa demanda. Una enquesta de Sybase diu que volem fer servir el mòbil per consumir: el 36% volen comprar entrades d'espectacles, el 34% abonar rebuts, el 32% fer compres en comerços i el 30% pagar el pàrquing. Per aquestes operacions, la indústria aposta per la tecnologia NFC de comunicació per proximitat, ja present en models de Nokia i Samsung i anunciada per a Blackberry, Android i iPhone.

No es preveu que aquests mòbils siguin moneders electrònics: Andrés Fontao, de Bankinter, considera que els serveis bancaris al mòbil ja queden coberts pels SMS, la web mòbil i les aplicacions per a smartphones . Ara bé, segons Fontao és un error tractar la banca mòbil com un subconjunt de la banca online ; els telèfons són un canal independent.

Les telecos tenen interès a participar en el negoci bancari pel marge de benefici que els aporta l'activitat mateix i per la fidelització dels clients, menys propensos a canviar de companyia de mòbil si aquesta també és el seu banc. Al MWC es discutia la relació entre bancs i operadores i si el cost de cada transacció mòbil ha de ser fix o proporcional a l'import.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT