ENERGIA
Crònica 10/02/2012

La MAT comença a foradar els Pirineus per funcionar el 2014

La tuneladora que ha de portar la línia elèctrica de molt alta tensió (MAT) a França començarà a perforar els Pirineus dimarts. La interconnexió, amb un cost de 700 milions, ha d'estar llesta el 2014.

Ignasi Pujol
2 min
La tuneladora Albera, fabricada per l'empresa alemanya Herrenknecht, assumirà  el túnel de la línia elèctrica de molt alta tensió (MAT) des de la Jonquera.

LA JONQUERA.La interconnexió entre Espanya i França a través de la línia elèctrica de molt alta tensió (MAT), una de les infraestructures més controvertides dels últims anys, és cada dia més a prop. El capçal de la tuneladora que ha de perforar els Pirineus girarà per primer cop dimarts, i així començarà la perforació del túnel que enllaçarà els dos països des de la Jonquera, segons va explicar ahir el delegat de Red Eléctrica de España (REE) a Catalunya, Lluís Pinós.

La línia tindrà 64,5 quilòmetres, de Santa Llogaia a Baixàs, a prop de Perpinyà. La forta oposició a l'Alt Empordà va provocar la decisió de la Comissió Europea (comunicada per l'aleshores comissari Mario Monti) de soterrar tot el traçat. Aquesta decisió va suposar multiplicar per deu el cost del traçat, fins als 700 milions d'euros, finançats en bona part gràcies als fons europeus i a un crèdit del Banc Europeu d'Inversions.

La MAT discorrerà soterrada al llarg de 31 quilòmetres a Catalunya -en paral·lel a l'autopista AP-7 i al TGV- i de 33,5 quilòmetres a França. La línia s'instal·larà al llarg d'una rasa d'1,5 metres de profunditat, amb l'excepció del pas pels Pirineus, on la interconnexió serà possible gràcies a un túnel de 8,5 quilòmetres de longitud i 3,5 metres de diàmetre. I cent milions d'euros de cost.

Tot i que la perforació del túnel per la part catalana començarà dimarts, el delegat de REE -empresa responsable de l'obra juntament amb l'homòloga francesa RTE- va precisar que la màquina, de nom Alberaen homenatge al massís que travessa, no assolirà la seva "velocitat de creuer" (entre 20 i 30 metres per dia) fins a la primera setmana de maig. Els treballs del túnel han d'acabar previsiblement a finals del 2013 per posar en funcionament la interconnexió durant el primer semestre del 2014. No obstant, la tuneladora que ha de perforar des de França no iniciarà els treballs fins al juny.

Obra singular

Pinós va destacar que la interconnexió amb França és "l'obra elèctrica de referència de les últimes dues dècades", ja que no s'ha construït al món un enllaç elèctric d'aquesta longitud entre dos països . L'extensió de la línia i el fet d'anar soterrada obliguen a fer la connexió en corrent continu i requereix la construcció d'estacions convertidores (a corrent altern, que és com arriba l'electricitat al consumidor) als dos extrems de la línia. REE ja ha iniciat la construcció de la de Santa Llogaia. En paral·lel, el ministeri d'Indústria ha d'autoritzar encara la construcció del tram de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia.

La infraestructura permetrà duplicar el nivell d'interconnexió entre França i Espanya fins al 6%, encara lluny del 10% que recomana la Unió Europea.

stats