Publicitat
Publicitat

LES RELACIONS CATALUNYA-ESPANYA

"Madrid ha entès ara que Catalunya guanya credibilitat dia a dia"

PP "Prefereixo que CiU tingui un diputat menys i que el PP no tregui majoria absoluta" Corredor Mediterrani "És el damnificat del model d'infraestructures" Eleccions "Crec que s'avançaran"

Pere Macias (Olot, 1956), l'home de CDC al Congrés, està satisfet de la feina que han fet els deu diputats de CiU en una legislatura sacsejada per la crisi. Després de la reunió de dimecres entre el conseller Mas-Colell i la vicepresidenta Salgado creu que, finalment, les retallades que ha fet Catalunya es comencen a valorar a l'Estat espanyol.

Tram final del mandat i el govern espanyol comença a entonar el mea culpa . Vostè que hi entén, d'infraestructures, per què a Madrid s'adonen ara que l'AVE és una ruïna, tal com explicava l'ARA?

Durant les etapes dels dos ministres Álvarez, Cascos i Magdalena, van vendre que totes les capitals de província havien de tenir un AVE. No van pensar amb sentit econòmic sinó amb el criteri simple del que a Madrid diuen cohesió territorial . A mitjà termini ningú hi posarà trens perquè serà ruïnós.

És un efecte del cafè per a tothom?

Sí, és la visió dual d'Espanya. Hi ha un grup de ciutadans amb molt drets, els que viuen a Madrid, que poden relacionar-se amb tothom amb AVE, per autopista, tenen l'aeroport i la resta només tenen dret a estar connectats amb Madrid.

Qui en paga els plats trencats és el Corredor del Mediterrani?

És el gran damnificat. El seu problema és que no té un gran padrí polític de l'Estat que n'hagi fet una opció real.

Si CiU té la clau del pròxim govern espanyol, aquest serà un tema prioritari?

La prioritat és el pacte fiscal però també el model aeroportuari i el Corredor del Mediterrani.

L'acord per l'aeroport del Prat es lligarà abans d'acabar el mandat?

S'està avançant en la gestió individualitzada, i és bona notícia, però falta garantir que hi hagi una incidència determinant de la societat catalana. S'està negociant la fórmula d'aquest organisme.

I l'accés ferroviari al port?

El traçat està acordat des de l'època de Borrell però els projectes no estan acabats. Aquí el problema no és la falta de padrins sinó la voluntat expressa de l'Estat de no ajudar el desenvolupament del port de Barcelona.

Hi haurà temps de desbloquejar aquestes coses o creu que hi haurà eleccions anticipades?

Tinc la percepció que la legislatura acabarà abans d'hora. Rubalcaba s'ha distanciat del govern i això genera contradiccions. En una mateixa família, les diferències no fan guanyar sinó perdre vots.

Hi ha cap possibilitat que CiU voti els pressupostos, si finalment es presenten?

No hi serem en cap cas, però tenen la majoria garantida.

El conseller Mas-Colell i la vicepresidenta Salgado han descongelat les relacions, però Madrid, de portes enfora, no mou fitxa.

Madrid, de cara a Europa i als mercats ha de mantenir-se inflexible, però ara ha entès que si hi ha una administració que ha fet un esforç extraordinari i guanya credibilitat dia a dia és el govern de Catalunya. Aquesta és l'equació que ara ha de resoldre.

Com?

Ja es veurà.

Si Madrid no compleix, el camí és la insubmissió fiscal que planteja Òmnium Cultural?

Aquesta proposta demostra que entre el 70% i el 80% de la gent està d'acord amb el pacte fiscal.

I davant d'un escenari de majoria absoluta de Mariano Rajoy?

Ara ens interessa treballar perquè el PP no l'aconsegueixi. Aquest serà l'objectiu de la nostra campanya. Abans prefereixo tenir un diputat menys que no pas aquest escenari.

Repetirà com a número 2?

Estic sempre disponible. Dit això, sóc dels que creuen que els partits han de fer una certa especialització. La meva aposta per Madrid no era per quatre anys i prou.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT