Publicitat
Publicitat

Madrid es nega a traspassar Girona, Reus i Sabadell

Cop de porta del ministeri de Foment a la possibilitat de desclassificar els tres aeroports mitjans de Catalunya, ara d'interès general. Això, a la pràctica, impedeix que puguin passar a mans catalanes.

Fa uns dies, fonts coneixedores de les reunions per desencallar un eventual traspàs dels aeroports petits i mitjans a Catalunya explicaven a l'ARA que topaven amb fortes "resistències". Ahir, el ministre de Foment, José Blanco, va confirmar els mals auguris: "En aquest moment no creiem que es pugui produir un procés de desclassificació". Una galleda d'aigua freda a la part catalana de la comissió bilateral Estat-Generalitat que dimarts es reunirà a Madrid.

La decisió final depèn només del govern espanyol i ja ha quedat clara. Per compensar-ho, Blanco va assegurar que està "explorant" la possibilitat de crear societats filials perquè algun dels tres aeroports -Girona, Reus i Sabadell- puguin estar gestionats de manera autònoma. De totes maneres, va recalcar que és una qüestió limitada a la fase d'estudi i el temps corre en contra dels interessos de la Generalitat. Acabar un procés d'aquestes característiques porta temps i, a tot estirar, la legislatura s'acabaria a la primavera del 2012. Cada dia hi ha més veus que creuen que serà abans. Si els comicis espanyols fossin finalment el novembre, l'escenari més plausible és que les tres infraestructures seguissin com estan.

Les resistències provenen de dins d'AENA, un organisme acostumat a actuar amb un plantejament centralista. Això provoca, com admeten a aquest diari fonts coneixedores de les negociacions, que hi hagi persones que provin amb insistència de frenar qualsevol canvi de model. Ara la seva prioritat és guanyar temps i dilatar les decisions.

L'anunci de José Blanco xoca obertament amb la paraula donada pel president José Luis Rodríguez Zapatero i amb les previsions del Govern. L'octubre del 2006, el cap de l'executiu, responent a una pregunta al Senat, va assegurar que estava disposat a encetar el procés de desclassificació amb el nou govern català, el que presidiria el socialista José Montilla. Pel que fa a les pretensions catalanes, cal recordar que el Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports 2009-2015 fixa com una premissa innegociable el procés per aconseguir aquest traspàs a Catalunya.

Insistència catalana

La negativa -sorprenent i taxativa- de Blanco planarà a la reunió preparatòria que es farà dilluns a Barcelona per analitzar la bilateral de l'endemà a la capital espanyola.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va insistir ahir que la Generalitat no cedirà i es va mostrar convençut, un cop més, que Catalunya ha de gestionar els tres aeroports. Per això va instar els representants de l'Estat i del Govern a abordar aquesta qüestió.

Per Recorder, els "problemes" que hi ha hagut darrerament a Reus i Girona -en referència a les amenaces de Ryanair de marxar si no hi ha un acord econòmic- no haurien passat si estiguessin en mans catalanes. La pretensió per traspassar-los va més enllà de la política. Les cambres de comerç ho reclamen de manera insistent, pensant en l'economia. Blanco ha dit que no.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT