MERCAT LABORAL
Crònica 22/03/2012

Mas-Colell dóna un any de crèdit a la reforma

El conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, creu que la reforma laboral haurà tingut èxit si es redueix l'atur en un any i mig. El decret és la font de la vaga general, que s'escalfa amb la polèmica pels serveis mínims.

E.f.
2 min
TRANSPORTS EN HORA PUNTA  Cua per a l'autobús durant l'última jornada de vaga general del 29 de setembre del 2010 arran de la reforma laboral de Zapatero.

BARCELONA.El titular d'Economia del Govern va dir ahir que quan hagin passat 18 mesos des de l'aprovació del decret serà el moment de comprovar si l'atur ha disminuït substancialment i, en cas contrari, plantejar "un nou decret". El conseller va defensar les bondats de la reforma laboral del PP, que va considerar que té punts que van "en la bona direcció". Tot i així, va reconèixer que hi ha incertesa sobre si assolirà els efectes desitjats, uns dubtes que va atribuir a un mercat laboral "complex".

Segons el conseller, la reforma hauria de ser més ràpida que qualsevol altra via per crear llocs de treball. Va defensar que Catalunya i Espanya no poden esperar que arribi un creixement econòmic prou fort que alleugereixi les xifres d'aturats, que dupliquen les de la mitjana de països europeus.

Per la seva banda, els sindicats, contraris al decret ja vigent, preparen a consciència la vaga general del 29 de març. Damunt la taula hi ha ara un dels aspectes delicats: els serveis mínims que funcionaran durant aquell dia, que ja han provocat les primeres polèmiques.

L'última paraula en això la té el Govern, que ja ha dit que no té per què garantir els pactes en fred entre patronal i sindicats catalans aconseguits el 2002 i que es van respectar durant l'anterior vaga general del 2010. Fonts del Govern han traslladat a les parts que prendrà una decisió dilluns o dimarts que ve.

Transports, l'aspecte clau

El funcionament dels transports juga un paper clau en l'impacte final de les vagues. Tant és així que és l'únic punt en què patronal i sindicats no han coincidit a demanar que es respecti el que s'havia pactat en l'anterior vaga: un 25% del servei en hora punta entre les 6.30 i les 9.30 del matí i entre les 17 i les 20 hores. Els sindicats van defensar que es tracta d'uns mínims que tenen origen en un pacte en fred del 2002 quan governava CiU la Generalitat. La patronal, en canvi, va traslladar ahir al Govern que tingui en compte "el nou context econòmic en què es produeix la vaga". El director de Relacions Laborals de Foment del Treball, Javier Ibars, va defensar que els mínims dels transports van resultar ser "molt insuficients" el 2010 per garantir el dret dels que no volen secundar l'aturada. Els plantejaments de Foment del Treball, Fepime i Pimec van ser de màxims a la reunió d'ahir amb el responsable d'Ocupació del Govern. Van plantejar que s'ampliïn les franges considerades punta i es fixin entre les 6 i les 9.30 del matí i entre les 16 i les 21 hores. Durant aquestes hores van demanar un 60% del servei, mentre que per a la resta del dia van plantejar un 40% i un 100% en el cas del transport nocturn o escolar.

stats