LES RELACIONS GOVERN-AJUNTAMENT DE BARCELONA
Crònica 26/07/2011

Mas i Trias: amics però cadascú a casa seva

Albert Balanzà
3 min
L'alcalde de Barcelona i el president de la Generalitat, Xavier Trias i Artur Mas, ahir A la Galeria Gòtica del Palau de la Generalitat abans de la reunió.

BarcelonaDues hores de durada per a la primera reunió de treball entre dos dirigents del mateix partit poden tenir una part lògica de patxanga , però almenys ahir el president del Govern, Artur Mas, i l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ho van dissimular bé. No hi van faltar míssils contra els antecessors socialistes, però també van generalitzar fins a l'autocrítica apuntant que durant molts anys els pactes entre Barcelona i Catalunya "mai no s'havien acomplert" i que, a partir d'ara, no es podrà fer tot -i encara menys en temps de retallades- però Govern i Ajuntament "no es donaran l'esquena en els pròxims anys". Aquests són els principals acords Trias-Mas.

Equipaments encallats

Avançament de diners a Educació per fer el CEIP Mediterrània, que fa 4 anys que està en barracons

Trias va qualificar de "gracieta" els deu milions d'euros que Jordi Hereu va oferir a Ferran Mascarell per evitar retallades en cultura, però va recórrer al seu model de partenariat públic-privat per anunciar que avançaria diners al Govern per acabar amb els barracons del CEIP Mediterrània de la Barceloneta. L'alcalde va explicar que Port de Barcelona eixugarà un deute amb l'Ajuntament assumint-ne la despesa i la Generalitat tornarà la inversió a mitjà termini o en forma de lloguer.

Esmenes a la llei òmnibus

Trias rebutja les 42 al·legacions d'Hereu però manté fronts en pisos turístics i prostitució

Set dies abans que Trias prengués possessió, una de les últimes accions de govern de Jordi Hereu va ser presentar 42 al·legacions a la llei òmnibus que CiU i PSC han acabat pactant trossejada. Un cop feta l'anàlisi, el nou equip de govern a la ciutat farà els ulls grossos a la part més partidista de l'informe socialista -sense obligació jurídica, diuen- però mantindrà l'oposició als temes que amenacen l'autonomia local, com ara la regulació dels apartaments d'ús turístic i la prestació o demanda de serveis sexuals a la via pública.

Infraestructures pendents

Acord per prioritzar la L9 als pols econòmics i estudiar el traçat del tramvia descartant la Diagonal

A força de repetir-ho, cada vegada és més clar que el Govern, amb el vistiplau de l'Ajuntament, deixarà algunes parts de la L9 per més endavant i seguirà inaugurant l'obra per trams amb preferència per a aquells que enllacen l'aeroport o el port amb el centre de la ciutat. Trias i Mas coincideixen en la coordinació de Fira, Zona Franca, Mercabarna, Port i Aeroport i el metro -i també la participació en la gestió del Prat- és una infraestructura clau més. També en la reunió d'ahir es va iniciar el diàleg per buscar l'enllaç del Trambesòs i el Trambaix per l'Eixample evitant la Diagonal.

Presons endarrerides

Trias assumeix que la nova Model a la Zona Franca necessitarà un nou projecte i el trasllat trigarà

La inauguració de la nova presó de preventius a la Zona Franca ha tingut tantes dates que ningú se les creu. I menys des que les obres van començar l'octubre passat però es van haver de tirar els murs perquè l'espai era petit per acollir 1.200 reclusos. La consellera de Justícia, Pilar Fernández Bozal, va apuntar al març que caldria redactar un nou projecte i l'equip de Trias ha assumit que difícilment en aquest mandat veurà l'adéu de la Model del carrer Entença i la seva conversió en equipaments per al barri. L'endarreriment també afectarà la presó de Trinitat Vella, que manté el règim obert, i deixa sense efecte reformes urbanístiques importants en aquest barri de Sant Andreu.

Fets consumats amb el TGV

CiU beneirà el túnel pel centre de BCN malgrat que s'hi ha oposat

L'alcalde presidirà avui l'acte anomenat de "calat" del túnel d'alta velocitat de Sants en direcció nord, el que ha passat per sota de la Sagrada Família i que va fer revoltar tots els dirigents de CiU i fins i tot encadenar alguns dels seus activistes. Ahir Trias, preguntat pels periodistes per aquesta oposició i per la seva presència a l'acte amb el ministre José Blanco, va dir que un altre traçat hauria estat més barat.

stats