Publicitat
Publicitat

REVOLTES MÉS TENSIÓ

L'abstenció d'Alemanya a l'ONU divideix la UE

Merkel no vol atacar Líbia en plena campanya electoral

El govern alemany descarta formar part d'una intervenció a Líbia. Londres i París en prenen nota i passaran factura. L'opinió pública alemanya entén que la decisió de Merkel és perquè hi ha eleccions.

Muammar al-Gaddafi sembla jugar l'última partida de pòquer per mantenir-se al poder de Líbia, però Alemanya va destacar ahir que no hi participarà. El govern de la cancellera, Angela Merkel, es desmarca dels aliats en una mostra evident de la divisió que viu la Unió Europea sobre política exterior. La postura alemanya pot comportar més conseqüències polítiques, dolguts com estan França i el Regne Unit.

Quan més s'ha barallat la comunitat internacional per consensuar l'establiment d'una zona d'exclusió aèria a Líbia i una missió militar per aturar Gaddafi, menys s'ha sentit la veu d'Alemanya. Dijous va abstenir-se en la votació del Consell de Seguretat de l'ONU que autoritzava la intervenció aliada. El govern de Merkel va ser l'únic europeu que va prendre aquest posicionament, alineat, d'altra banda, amb el Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina. La decisió de l'executiu alemany no sorprèn, però crea una fissura diplomàtica amb Londres i París en un moment que la UE s'esforça per semblar més avinguda que mai en política exterior i en seguretat. Els socis europeus segur que es recordaran d'aquesta abstenció quan Alemanya exigeixi un lloc permanent en el Consell de Seguretat de les Nacions Unides i, amb això, més pes internacional.

"Alemanya no participarà en les mesures militars, però comparteix els objectius de la resolució del Consell de Seguretat", va afanyar-se a matisar ahir Merkel, mentre posava tot l'interès perquè l'abstenció alemanya no s'entengués com una "neutralitat" respecte a la guerra a Líbia. La cancellera serà avui a la cimera extraordinària que ha convocat el president francès, Nicolas Sarkozy, a París, per la crisi líbia.

La diplomàcia alemanya va destacar que està d'acord amb l'enduriment de les sancions contra Gaddafi i a enfrontar el dictador al Tribunal Penal Internacional, però va sostenir que una intervenció militar a Líbia crea més problemes que no pas en resol.

L'ombra de les eleccions

El conflicte al país nord-africà es pot convertir en una guerra llarga i bruta, i no parlar obertament dels riscos que comporta també per a la població civil pot semblar insensat. Però és també covard, segons analitza la pròpia premsa alemanya, abstenir-s'hi ara sota la sospita de raons de política interior. El govern de Merkel vol evitar que just abans de tres eleccions regionals, entre avui i diumenge, les tropes alemanyes tornin a mobilitzar-se en un conflicte. La cancellera ja sap que la Unió Democratacristiana que presideix perdrà força vots en plena efervescència antinuclear al país: ja ha fet marxa enrere en el debat atòmic anunciant el tancament de les set centrals més velles i ara opta pel no intervencionisme militar, conscient que la societat alemanya ja és prou reticent al manteniment de la missió a l'Afganistan.

"Per ser justos amb la cancellera alemanya, amb qui vaig parlar dijous a la nit, s'ha mantingut escèptica sobre la intervenció a Líbia des de fa temps", va excusar-la el primer ministre britànic, David Cameron. "Crec que Alemanya en cap cas serà obstructiva amb l'OTAN, perquè reconeix que l'ONU va votar la decisió", va pressionar el premier .

Conscient que podia quedar aïllada de la política exterior, Merkel va avançar que estava en negociacions amb l'OTAN per veure si Alemanya podria rellevar amb els seus soldats els dels altres països que surtin de l'Afganistan per anar a Líbia. La cancellera proposarà avui a la comunitat internacional que militars de l'exèrcit alemany substitueixin especialistes d'altres forces armades amb personal expert de les aeronaus AWAC de seguiment i espionatge aeri. No obstant això, la mesura l'ha de ratificar el Parlament alemany, previsiblement la setmana que ve, perquè s'apliqui.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT