Publicitat
Publicitat

ENVELLIMENT EL REPTE DE FER-SE GRAN

Més avis, més consumidors

Els més grans de 65 anys són un dels segments de població amb més potencial econòmic. Cada cop n'hi haurà més i consumiran més serveis pensats específicament per cobrir les seves necessitats

El 17% de la població de Catalunya té més de 65 anys. L'any 2041 aquesta xifra haurà pujat fins al 34%, segons previsions de l'Idescat, i això ens convertirà en un dels països més envellits del món. La dada és demogràficament preocupant però els experts en màrqueting i consum en destaquen l'enorme potencial econòmic. Hi ha milers d'empreses que podran crear i adaptar els seus serveis per a aquest segment de la societat que avui en dia ningú té en compte. Actualment veiem els avis com a persones estalviadores i que no solen gastar. Però la realitat, segons diuen els experts, és ben diferent.

"La crisi ha provocat que els avis siguin un dels pocs segments de població que tenen uns ingressos fixos", diu el professor d'Esade Gerard Costa. I això vol dir que, a part de dedicar els seus diners a l'alimentació i a les despeses d'habitatge, també destinen diners a l'oci, als viatges i a la salut. "Cada cop vivim més anys i millor", diu Xavier Oliver, professor de l'Iese, que destaca que el poder adquisitiu de la gent gran serà cada cop més important, a partir del moment en què la generació del baby boom faci 65 anys. Així es preveu que en deu anys el concepte gent gran canviï: els avis estaran acostumats a gastar diners en lleure, tecnologia i benestar. Per això les empreses ja estan començant a plantejar nous productes adreçats a aquest segment de la població. Per ara ho hem vist en alguns camps, com el de la tecnologia, amb nous tipus de mòbils, o el de l'automoció, amb cotxes fets pensant en les possibles limitacions sensorials que comporta l'edat. Però el mercat per a la gent gran acaba de començar. Fem una llista dels diferents sectors en què els avis destinen, o destinaran ben aviat, els seus diners.

Habitatge i alimentació

Actualment la partida més important del pressupost de la gent gran va destinada a les despeses de l'habitatge, com l'aigua, l'electricitat o el gas, i les despeses d'alimentació, segons l'Enquesta de Pressupostos Familiars que elabora anualment l'INE. Segons els resultats d'un estudi del 2010 de la consultora Kantar Worldpanel, la gent gran té comportaments de consum estereotipats: fan compres petites però molts cops a la setmana, són molt fidels a les marques i a les botigues de confiança i són un dels col·lectius que més compren a les rebaixes.

Oci i lleure

Actualment, la gent més gran de 65 anys dedica de mitjana un 20% del seu pressupost a l'oci, segons xifres de l'INE. Però aquesta és la partida que més creixerà en els pròxims anys, segons tots els experts, perquè les persones que arriben als 65 anys ho fan cada vegada amb més bona salut i més ganes d'aprofitar al màxim el seu temps lliure. "Aquest sector s'ha de posar les piles i començar a fer ofertes per als més grans -diu el professor Xavier Oliver, de l'Iese-, perquè els grans no paren, volen anar al teatre, al cine i a concerts... i caldrà fer ofertes per a ells".

Turisme i escapades

El turisme és el sector econòmic que tradicionalment ha fet més cas a la gent gran. Els viatges de l'Imserso han estat la manera gràcies a la qual molts avis han pogut viatjar a bon preu. Tot i això, els experts coincideixen a dir que el model està obsolet i caldrà renovar-lo per donar resposta als nous avis. "La fórmula de l'Imserso està en entredit -diu Gerard Costa, d'Esade-. La generació que d'aquí poc farà 65 anys ja està formada per gent que ha viatjat força i té algunes exigències. Gent que no vol passar 24 hores en un bus ni anar a toc d'esquella. I això vol dir renovar infraestructures i crear un nou format de més qualitat".

Formació

"Els nous sèniors s'han format al llarg de tota la vida -diu Costa- i de grans voldran seguir consumint coneixement". Idiomes, cursos universitaris o classes de tecnologia són alguns dels exemples que tenen més èxit i que els experts creuen que s'han d'adaptar perquè encara no tenen en compte les seves necessitats.

Esport i benestar

La gent arriba a la vellesa cada vegada en més bones condicions de salut i quan deixen de treballar volen seguir cuidant-se. Oliver apunta que els negocis que ofereixen serveis de cosmètica i estètica i els centres esportius, com els gimnasos, tindran cada cop més clients més grans de 65 anys.

Salut

Els serveis sanitaris dirigits als més grans cada cop creixeran més, segons tots els experts. Un estudi de la consultora Boston Consulting Groupapunta uns quants exemples: robots que fan tasques d'infermeria, sistemes de control remot per a persones que viuen soles, aparells per millorar les disfuncions sensorials... i altres serveis destinats a millorar la seva qualitat de vida, com l'assistència a casa. Gerard Costa destaca que en aquest sector s'està desenvolupant "l'alimentació sanitària" que engloba tots aquells productes que ja existien però que ara es presenten enriquits i pensats exclusivament per a la gent gran, com ja estan fent algunes marques de iogurts. "Cal entendre que per a ells la despesa en salut és una inversió de futur i creixerà a mesura que augmenti l'oferta", assegura.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT