ENSENYAMENT
Crònica 08/07/2011

Més hores de matemàtiques a ESO i batxillerat

Els mals resultats dels alumnes de secundària catalans al diagnòstic estatal han fet decidir la consellera Rigau a reformular per al curs 2012-2013 el currículum per augmentar les hores de matemàtiques.

Sònia Sánchez
2 min
Fluixos en mates Els alumnes d'ESO  i de batxillerat hauran de fer més hores de matemàtiques  a partir del curs 2012-2013.

Barcelona.Reacció immediata. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va anunciar ahir mateix una revisió del currículum a secundària i batxillerat per reforçar les matemàtiques arran dels mals resultats que revelaven, el dia abans, les proves de diagnòstic estatals a segon d'Educació Secundària Obligatòria (ESO). Tot i assenyalar que "fa tres anys que s'hauria d'haver fet perquè tots els indicadors ja ho demanaven", la decisió de Rigau va arribar l'endemà de saber que els alumnes catalans d'ESO estan per sota de la mitjana espanyola en matemàtiques i ciències socials i ciutadania, a banda de situar-se a la cua del rànquing autonòmic també en competència lingüística.

Més de 420 hores en total

"Els resultats no són satisfactoris, evidentment, i ens diuen cap on hem d'anar. En matemàtiques, hem d'apostar per incrementar les hores i reformular el currículum", deia Rigau. Es va referir també a les proves de sisè de primària, ja que en els últims tres anys constaten que els alumnes que passen a ESO fallen sobretot en àlgebra i geometria. Per això, l'aposta també passa per augmentar el pes d'aquestes àrees dins del temari. Rigau ha creat un grup de treball al departament per formular una proposta de reforma, que no podrà aplicar-se abans del curs 2012-2013.

L'horari i els continguts mínims de cada assignatura vénen fixats per un reial decret estatal del 2006, en base al qual la Generalitat va aprovar el seu propi decret l'any següent. La norma assigna per a matemàtiques 420 hores durant tota l'ESO, el mateix temps que a les llengües i les ciències socials, tot i que la mitjana espanyola és de 490 hores. La consellera, però, no es planteja fer modificacions en llengua, en què el diagnòstic estatal ens situa lleugerament per sobre de la mitjana, i tampoc en "competència social i ciutadana", una matèria en què els alumnes catalans de segon d'ESO surten més malparats que en matemàtiques perquè a Catalunya no es fa educació per a la ciutadania fins a tercer d'ESO.

El responsable de política educativa de CCOO, Vicent Tirado, va estar d'acord amb la consellera que cal "revisar els continguts de currículum" de secundària, però "no per incrementar les hores d'unes àrees concretes que no van bé, sinó per reforçar en global l'adquisició de competències que serveixin per a l'aprenentatge d'altres matèries". El representant dels mestres de la pública entén que els mals resultats catalans en l'avaluació de segon d'ESO del ministeri d'Educació fan necessari "un augment de la flexibilitat organitzativa i curricular en aquesta etapa", de manera que cada centre "pugui respondre a les necessitats concretes dels alumnes".

El dirigent del sindicat de secundària ASPEPC-SPS, Xavier Massó, va atribuir els mals resultats "esperables" dels estudiants catalans en la prova estatal a l'aplicació estricta que Catalunya va fer de la LOGSE (derogada el 2006 per la LOE) i el "concepte educatiu" que va imposar, diu, amb un "baix nivell d'exigència" als alumnes. "El problema no són les hores, sinó què es fa amb aquestes hores. Si reformem els criteris d'exigència del sistema no caldrà fer més hores", afirma Massó.

stats