Publicitat
Publicitat

QUALITAT DE L'AIRE

Mesura anticontaminació: deixar el cotxe a casa

Si hi torna a haver un anticicló com el que va impedir la retirada dels 80 km/h el dia que estava prevista la mesura, els conductors seran cridats, a través dels mitjans de comunicació, a col·laborar amb el medi ambient deixant el seu cotxe quiet i movent-se amb transport públic o a peu. És una de les mesures de xoc per a situacions extraordinàries que preveu el pla de millora de la qualitat de l'aire que està redactant el Govern. Cal guanyar temps abans de poder implementar noves mesures que permetin arribar als mínims europeus. L'objectiu: posar límit a l'excés d'emissions d'òxids de nitrogen (NOx) i de partícules, encara que aquestes últimes sí que van cenyir-se als màxims europeus el 2010. El pla enceta el procés participatiu aquesta setmana. Es presentarà a finals de juny.

Mesures de xoc

Quan se superi el llindar d'alarma, menys cotxes i menys velocitat

Tot i que la línia vermella per excés d'òxids de nitrogen o partícules a l'aire se situa, segons el marc de la UE, en els 400 micrograms per metre cúbic, a Catalunya, on no s'arriba a aquests nivells, la contaminació es tractarà amb mesures de xoc des dels 200 micrograms per metre cúbic, segons va avançar ahir la directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, en el marc d'una taula rodona al Col·legi d'Enginyers de Ponts, Canals i Camins. Farran va recordar que ja s'han aplicat mesures, com el no aixecament del límit de 80 km/h quan estava previst per la coincidència amb l'anticicló, i que la llista de solucions d'urgència passarà per instar els conductors a no agafar el cotxe si no és estrictament necessari. Un anunci que ahir agafava per sorpresa el director de la fundació del RACC, Miquel Nadal, que assegurava que, en tot cas, "s'hauria d'explicar molt bé i ser una resposta extrema a una situació extrema". Els plans de xoc també afectaran les cimenteres, en el marc d'un acord que encara no s'ha signat, que les portarà a reduir, en dies assenyalats, els seus elevats nivells d'emissions .

Gestió de la velocitat

Els efectes dels 80 km/h, menors que el canvi de model de mobilitat

Tant el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, com Assumpta Farran van lamentar ahir que, en els últims temps, "el debat sobre la qualitat de l'aire s'hagi cenyit a a la limitació dels 80 km/h". Segons Recoder, els efectes d'aquesta mesura són "una nimietat" en el conjunt d'accions a prendre a l'hora de reduir la contaminació. El conseller va incidir en el model de mobilitat, la necessitat de millorar l'oferta de transport públic -sobretot, a Rodalies- i en la pedagogia. El conseller d'Interior, Felip Puig, també va sumar-se al debat sobre el trànsit. Va assegurar ahir que es planteja aixecar les limitacions de la velocitat variable de nit.

Prohibició i tarificació

Beneficis en el sistema de peatges i promoció de nous combustibles

Segons Àngel López, director del Servei de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, les millores en la gestió del transport a l'hora de reduir emissions passen per omplir l'espai que queda entre la prohibició i la tarificació, amb mesures com l'àrea verda, que combina totes dues coses. El nou pla de qualitat de l'aire recull la voluntat de bonificar en peatges els vehicles que circulin amb alta ocupació i en les hores que hi ha menys trànsit. També se subvencionaran empreses que redactin plans de desplaçament i es promourà l'ús de nous combustibles.

Canvis a la ITV

Objectiu: controlar el 3% de cotxes que produeixen el 20% d'emissions

Si a finals de maig la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Imma Mayol, feia córrer tinta i polèmiques amb l'anunci de setge als vehicles de més de deu anys, Àngel López, durant la taula rodona d'ahir, va confirmar que la modificació de criteris de la ITV per detectar els cotxes més contaminants és una de les línies a seguir per localitzar "el 3% de vehicles que estan generant el 20% de la contaminació".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT