Publicitat
Publicitat

REVETLLA DRAMÀTICA

Familiars de les víctimes i professionals de les emergències rememoren la tragèdia que va provocar la mort de 12 joves atropellats per un tren

Mossos i Renfe blinden un any després l'estació de Castelldefels

Un any després de la mort de 12 joves atropellats per un tren a l'estació de Castelldefels Platja, els Mossos i Renfe han preparat un dispositiu especial que vetllarà perquè els usuaris del tren no creuin vies.

Per la Heidi no ha passat un any des que un tren va segar 12 vides a l'estació de Castelldefels Platja, que inclouen la del seu fill. Perdre un noi de 19 anys és un cop molt dur "que no s'oblida mai". Per aquesta mare, cada nit de l'any és la nit del 23 de juny, la nit en què el David, un jove manobre de Barcelona i d'origen bolivià, va creuar les vies quan venia el tren: "L'últim que vaig dir al meu fill és «Porta't bé, carinyo» i ja no hi vaig poder tornar a parlar més".

Enguany, Renfe, Mossos i Ajuntament han preparat un dispositiu especial per a la revetlla de Sant Joan que vetllarà perquè els usuaris dels trens no creuin les vies.

Dispositiu policial

Les famílies de les víctimes estan en mans d'advocats i reclamen justícia. Creuen que hi va haver irresponsabilitats en la seguretat a les vies. La inexistència de vigilants de seguretat la nit de la revetlla, el fet que el tren anés ple de gom a gom i que una de les portes de sortida estigués tancada, ha fet que enguany els Mossos, juntament amb l'Ajuntament de Castelldefels, hagin incrementat les mesures de seguretat.

Al voltant de 300 mossos i agents locals treballaran al Garraf i al Baix Llobregat vetllant per la seguretat dels ciutadans. D'aquests agents, 134 estan destinats a Castelldefels i voltaran per la platja i sobretot per l'estació de Castelldefels Platja: "Quan arribin els trens, hi haurà efectius policials i vigilants de seguretat que conduiran els usuaris del tren als accessos soterranis de l'estació", va explicar ahir durant la presentació del dispositiu Cristina Manresa, comissària de la regió metropolitana sud dels Mossos.

Demà farà un any, abans de les dotze de la nit, un tren de rodalies que transportava centenars de joves que es disposaven a passar la nit a la platja de Castelldefels es va aturar a l'estació. Els joves van sortir del tren i van creuar les vies: "No hi havia seguretat i la passarel·la de sortida estava tancada, el meu fill va creuar perquè estava ple de gent, fosc, i no hi havia vigilància", va explicar la mare d'una de les víctimes. La Rosa va perdre el Dani, de 24 anys: "Ara posen vigilants, ara que he perdut el meu fill, si això serveix perquè no mori més gent, em sembla bé".

Aquest any, 18 mossos i 17 vigilants estaran a fora i a dins de l'estació: "Els joves han de complir el que diu l'autoritat i no creuar les vies i si ho fan cometran una falta de desobediència a l'autoritat", va advertir el cap de la comissaria de Gavà, Dani Pérez, que va afegir que el nombre d'efectius és semblant al d'altres anys i que la passarel·la continuarà tancada. El dispositiu començarà a les sis de la tarda amb filtres de seguretat a les estacions i hi ha una novetat: un megàfon a la platja, que donarà indicacions, i més freqüència de trens. L'alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, va justificar l'operatiu per l'arribada de 150.000 persones . "No és només per la tragèdia de l'any passat", afirmava.

La coordinació, la clau

El jutjat d'instrucció número 1 de Gavà encara investiga l'atropellament, però el procés no ha estat fàcil. El primer jutge que va instruir la causa va arxivar-la a finals del mes de juliol passat en considerar que les víctimes van tenir una actitud "imprudent i temerària". Després de més de mig any, i per la reclamació de dues famílies, l'Audiència de Barcelona va ordenar reobrir la investigació judicial que ara segueix el seu camí habitual. A mitjans de juliol diversos testimonis declararan al jutjat.

L'accident de Castelldefels va mobilitzar centenars de treballadors públics. Alguns no tenien guàrdia i s'hi van incorporar. La clau de l'operatiu va ser la coordinació, que el va convertir en ràpid i eficaç. És com ho recorda Josep Maria Soto, cap territorial de Barcelona sud del SEM, que assegura: "La celeritat i la professionalitat amb què es va actuar va minimitzar les lesions d'algun dels ferits, n'estic convençut". "Amb una hora i mitja ja havien estat evacuats als hospitals corresponents segons la seva gravetat", argumenta Soto. I afegeix: "És un referent de com s'ha de treballar". Després, va arribar el moment d'identificar les víctimes i les seves famílies. El punt base es va organitzar a la Ciutat de la Justícia. La coordinadora de l'Oficina d'Atenció a la Víctima del Delicte, Lourdes Izquierdo, recorda que aquell dia es va estrenar una manera de treballar. "Els equips que vam atendre les famílies de les víctimes el formàvem forenses, policies i psicòlegs. Tots teníem la nostra feina a fer. Uns acompanyàvem en el dolor i els altres intentaven tenir elements per identificar les víctimes", diu Izquierdo. El director de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya, Jordi Medallo, destaca que "la confluència de diversos professionals va permetre donar una resposta ràpida i fiable a les famílies". "Aquell dia vam demostrar que Catalunya està preparada per gestionar correctament grans catàstrofes", recorda el doctor Medallo.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT