Publicitat
Publicitat

CRISI CONTROL DE LA DESPESA

Els ciutadans compraran regals útils i a bon preu sense renunciar als petits capricis

Nadal sí, però més auster

El pressupost mitjà de les famílies per a aquest Nadal se situa entre els 600 i els 650 euros, un 26% menys que el 2007. Se seguiran fent regals, però el nou consumidor reflexionarà més sobre les compres.

Els ciutadans tenen una percepció negativa de la situació de l'economia actual i són pessimistes també quan es tracta de fer previsions de futur. Aquesta pèrdua de la confiança té una sèrie de conseqüències a l'hora de plantejar-se les compres nadalenques i configuren un nou perfil de consumidor en què l'austeritat es veu ara com un valor positiu.

Segons l'Observatori de Consum de l'escola de negocis Esade, les famílies tenen per a aquest Nadal un pressupost mitjà estimat d'entre 600 i 650 euros, quan el 2007 aquesta xifra era d'entre els 800 i els 900 euros. És a dir, que es rebaixarà la despesa un 26%, però això no voldrà dir que el consumidor sigui infeliç o estigui frustrat per no poder gastar més sinó que s'està adaptant al nou context. Les compres seran més reflexionades: es reformularà el què, el com i el quant, i es mantindrà el punt de la tradicional il·lusió nadalenca. Josep Maria Galí, professor de màrqueting a Esade i consultor d'Axis Consultants, explica que "aquest any la il·lusió d'anar de compres s'ha diluït una mica pel context econòmic" però recorda que les festes de Nadal són una època tradicionalment associada a les compres perquè "vivim en una societat de consum en què hem identificat l'acte de regalar amb l'acte de comprar".

Consumir amb el cap

L'informe d'Esade preveu que el nombre de regals es restringirà i es faran obsequis només als familiars i a les persones més properes. Es tractarà de regals útils, com cosmètica, roba i experiències, i es mantindrà la despesa tradicional en joguines, loteria o alimentació, descartant grans malbarataments en gadgets o regals escombraria que s'havien fet en els últims anys. I els encarregats de les compres visitaran moltes botigues per comparar preus i aconseguir la millor oferta i fins i tot deixaran una part de les compres per després de les festes, per aprofitar el període de rebaixes.

El pitjor Nadal en trenta anys

Josep Maria Galí remarca que el poder adquisitiu de la gent ha baixat considerablement: "En termes de renda per càpita estem a nivells del 2002 però continuem movent-nos en els preus del 2012". Moltes empreses venen més de la meitat del seu estoc amb descompte, ja sigui en període de rebaixes o mitjançant promocions especials. Això vol dir que la gent no pot pagar els preus regulars del comerç. Per això la gent a les botigues aquests dies "mira molt i compra poc", segons Josep Maria Galí, que pronostica que segurament estem davant el pitjor Nadal dels últims trenta anys pel que fa a les compres. En contraposició, preveu que "aquest any les rebaixes seran espectaculars".

No obstant, tot això no vol dir que s'hagi de renunciar a petits capricis -controlats-. Gerard Costa, professor del departament de màrqueting d'Esade, explica que "les famílies volen un record de Nadal i celebraran aquestes dates perquè han estat estalviant durant tot l'any i ara es donaran una recompensa". És el que a Esade anomenen fatiga de la frugalitat. D'altra banda, aproximadament la meitat de la població té estalvis i capacitat de despesa. Tanmateix, la pèrdua de la confiança farà que sigui molt difícil tornar als nivells del 2007: "Si demà se solucionessin tots els problemes, igualment no seria tan fàcil canviar els hàbits de la gent", preveu Gerard Costa. Els ciutadans traslladen al Nadal els comportaments de consum que mantenen durant la resta de l'any i, per tant, la tendència cap a l'austeritat que s'ha pogut observar des de començaments de la crisi. Els canvis estructurals en el consum vénen del 2008, quan es va començar a rebaixar i racionalitzar la despesa, es va començar a consumir amb més precaució i es van abandonar les compres compulsives.

La xarxa ajuda a estalviar

Segons l'Observatori de Consum d'Esade, el comerç electrònic ha crescut un 26% durant aquest any, i el 40% de les compres que s'han fet des de principis d'any es van fer per internet. Per a aquesta campanya de Nadal es preveu que la tendència continuï i aquesta xifra arribi al 15%. Els sectors que tindran més èxit en l'e-commerce aquest Nadal seran, en primer lloc, els viatges i els espectacles, seguits de la música i l'electrònica, la moda i els complements i els serveis -una denominació que englobaria les experiències que ofereixen les plataformes de compra col·lectiva-.

L'èxit de les compres online s'atribueix al fet que és una via que permet al consumidor comparar preus còmodament i aconseguir ofertes exclusives.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT