Publicitat
Publicitat

VIOLÈNCIA A PARÍS

Cremen la seu d'un setmanari humorístic francès que feia mofa del profeta Mahoma

Nou atac per una sàtira a l'islam

Un atac contra la seu d'un setmanari humorístic francès que satiritzava Mahoma reobre el debat sobre els límits de la llibertat d'expressió. La condemna a França va ser pràcticament unànime.

L'escena va tenir lloc al vintè districte de París, a la frontera entre la capital i la perifèria. Caixes de cartró a mig obrir deixaven entreveure centenars d'objectes promocionals cremats. Pel·lícules, samarretes, tovalloles de platja. L'interior de la primera planta havia quedat carbonitzat. Veïns i curiosos s'acostaven per sentir què havia passat, mentre els col·laboradors de la revista intentaven recuperar els seus arxius, davant la mirada dels bombers i de la brigada policial que investigava l'origen de l'incendi.

Aquest és l'aspecte que tenia la redacció del setmanari francès Charlie Hebdo, tota una institució de la premsa satírica i d'investigació, que va ser objecte d'un atac dimecres a primera hora de la matinada. Dos sospitosos haurien llançat un còctel Molotov contra la façana de l'edifici i després haurien fugit, segons un testimoni. No hi va haver cap víctima, però l'incendi va devastar tota la redacció de la revista, així com el sistema elèctric i informàtic.

El motiu aparent de l'atac seria la sortida al carrer de l'últim número del setmanari, rebatejat com Charia Hebdo en referència a la llei canònica de l'islam que regula les pràctiques públiques i privades dels seus fidels. Aquest número especial de la revista, amb el mateix Mahoma com a "redactor en cap convidat", estava destinat a "reaccionar davant la instauració de la xaria a Líbia i de la victòria del partit islamista Ennahda a Tunísia", com va explicar ahir el director de la publicació, el caricaturista Charb.

Charlie Hebdo ja va protagonitzar una forta polèmica el 2006 quan va reproduir les dotze caricatures daneses que van incendiar el món musulmà. La Gran Mesquita de París, secundada per una confederació d'organitzacions islàmiques en territori francès, va portar el cas davant la justícia, que va preferir absoldre el setmanari, de perfil esquerrà i anticlerical, però no necessàriament islamòfob. Des que va ser fundada el 1970, aquesta capçalera s'ha enfrontat judicialment amb col·lectius ultracatòlics fins a una vintena de vegades.

Esgotat als quioscos

Durant els últims dies, els dibuixos satírics del número aparegut ahir havien fet soroll a les xarxes socials, tot i que ningú no n'hagués comprovat encara el contingut. Vist el resultat, les caricatures de Charia Hebdo -esgotat ahir a tots els quioscos francesos- són menys contundents que les que van aparèixer fa cinc anys al diari danès Jyllands-Posten. Per exemple, no n'hi ha cap que estableixi vincles entre religió i terrorisme. Però sí que s'hi ataca, de manera deliberadament grollera, les pràctiques socials que imposa la llei islàmica, sobretot pel que fa a les dones.

La pàgina web de la revista també va ser objecte d'un misteriós atac. A primera hora d'ahir s'hi podia observar una imatge de la Meca acompanyada de la inscripció "No hi ha cap altre déu que Al·là".

La pista integrista

Com ja va passar el 2006, gairebé tota la classe política francesa es va posicionar ahir al costat del setmanari. El primer ministre, François Fillon, va dir que estava "indignat" per l'atac. "La llibertat d'expressió és un valor inalienable de la nostra democràcia. Tot atac a la llibertat de premsa ha de ser condemnat amb la més gran fermesa", va expressar. El ministre d'Interior, Claude Guéant, va definir els fets com un "atemptat" i no va descartar la pista integrista. "Alguns dels missatges rebuts a Charlie Hebdo ens impulsen a fer-ho", va dir.

El president del Consell Francès del Culte Musulmà, Mohammed Moussaoui, es va sumar a la condemna general cap a l'atac. "Els musulmans no estan preparats per acceptar aquestes caricatures. Alhora, han d'entendre que en les nostres societats el lligam amb el que és sagrat no és el mateix per tothom", va concloure.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT