TRANSPORT AERI
Crònica 12/01/2012

Nou rècord al Prat: 34 milions de passatgers

L'aeroport de Barcelona assoleix els 34,4 milions de viatgers i bat el rècord del 2007, amb un increment del 17,8%. El gegant del low cost Ryanair ha aportat la meitat dels nous passatgers.

Ignasi Pujol
2 min
TERMINAL 1  Un total de 24,06 milions de passatgers van passar per la terminal 1 del Prat durant l'any passat.

BARCELONAL'aeroport de Barcelona va tancar l'any 2011 amb un rècord històric de passatgers: 34,4 milions d'usuaris, xifra que suposa un increment del 17,8% respecte a l'any anterior, és a dir, 5,1 milions de viatgers més. De fet, el rècord ja es va registrar el 15 de desembre, quan la infraestructura catalana ja acumulava 33 milions d'usuaris, enfront dels 32,8 milions del 2007, l'anterior fita.

Aena va publicar ahir les dades definitives del tancament de l'any, que constaten que el Prat va ser la instal·lació que més va créixer entre els deu primers aeroports espanyols. De fet, Madrid, l'únic amb més trànsit que Barcelona, va registrar un descens del volum de passatgers del 0,4%, fins als 49,66 milions. El conjunt d'aeroports d'Aena van créixer un 6%, fins als 204,37 milions de viatgers.

El director de l'aeroport, Fernando Echegaray, va explicar que l'aeroport barceloní també és el que més ha crescut entre els deu primers europeus, per davant de Londres, París, Frankfurt, Amsterdam i Roma. A més, per primera vegada, durant sis mesos consecutius es van superar els 3 milions de passatgers mensuals al Prat.

Creixement transversal

El rècord de Barcelona s'explica en bona part pel bon comportament de dos tipus de trànsits que sovint es consideren contradictoris amb el model de hub (centre de connexió de vols): el baix cost i les rutes intercontinentals.

En el primer cas, una sola companyia ha guanyat 2,72 milions de viatgers respecte al 2010. És l'aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair, que va tancar el 2011 amb 3,46 milions d'usuaris al Prat, enfront dels 740.750 passatgers del 2010 (ja que va arribar a Barcelona el setembre d'aquell any). Vueling, amb 7,75 milions de viatgers, consolida el lideratge a Barcelona i Spanair, en segon lloc, va sumar 4,33 milions d'usuaris. La britànica EasyJet va registrar 2,87 milions de passatgers.

El trànsit internacional de fora de la UE va créixer un 24,1%. Destaca el creixement dels mercats de l'Amèrica Llatina, amb un 64,9% més d'usuaris que el 2010, gràcies a l'augment de freqüències d'Aerolíneas Argentinas a Buenos Aires i les noves rutes inaugurades el 2011 a Sao Paulo per part de Singapore Airlines (en codi compartit amb Spanair) i Iberia; el del Pròxim Orient, amb un creixement del 40,6% -és rellevant el creixement de passatgers a Doha de la mà de Qatar Airways-; i el de l'Amèrica del Nord, amb un augment del 29,9% a les rutes del Canadà, els Estats Units i Mèxic. També destaca l'increment del mercat rus, que durant el 2011 va créixer un 53%.

D'altra banda, l'aeroport de Girona va tancar el 2011 amb 3,01 milions de passatgers, és a dir, un 38,2% menys que durant l'any anterior. Reus va registrar un descens del 4%, fins als 1,36 milions d'usuaris. Les dues instal·lacions han patit el descens d'operacions de Ryanair.

stats