Publicitat
Publicitat

CAMPANYA NORD-AMERICANA

El president dels EUA fa una nova gira amb autocar per explicar la proposta de crear llocs de treball

Obama, a la recerca del vot perdut

El president nord-americà, Barack Obama, torna a la carretera per explicar que el seu pla d'ocupació és vital per sortir de la crisi. Un viatge amb aires electoralistes en estats claus per a la seva reelecció.

Tenir una majoria de vots és important per guanyar unes eleccions però no essencial, si no que l'hi diguin a Al Gore. En les eleccions presidencials del 2000, el candidat demòcrata va guanyar més vots populars que George W. Bush però va perdre la presidència perquè no va aconseguir la majoria al Col·legi Electoral dels Estats Units. Cada estat té un nombre proporcional de compromissaris en aquest òrgan, que escull el president, i el candidat que venç, encara que sigui per un vot, se'ls emporta tots. Així doncs, la batalla entre republicans i demòcrates es lliura en els estats més indecisos.

El president nord-americà, Barack Obama, i el seu equip de campanya ho saben molt bé i és per això que, després d'una gira amb autocar a l'agost per estats claus de l'Oest Mitjà com Ohio, ahir van tornar a la carretera. Durant tres dies, el mandatari visitarà Virgínia i Carolina del Nord per convèncer els seus conciutadans que el pla de llocs de treball és vital per a la recuperació econòmica del país. Un viatge que també té un objectiu electoralista clar, ja que Obama vol reeditar la seva victòria del 2008 en aquests dos bastions republicans, indispensables si vol ser reelegit.

En una parada a Ashville, a Carolina del Nord, Obama va tornar a defensar el seu pla d'ocupació, que té un cost total de 447.000 milions de dòlars. El president va acusar els republicans que hi han votat en contra al Congrés de dir no a la idea que mestres i obrers de la construcció tornin a la feina. "Han dit no a la idea de reconstruir els nostres ponts i aeroports, han dit no a la idea de reduir impostos a la classe mitjana i a les petites empreses", va expressar Obama.

Els republicans, per la seva part, van criticar la nova gira del mandatari, que consideren electoralista perquè està finançada per tots els contribuents.

Una nova estratègia

Els assessors de campanya d'Obama estan acabant de perfilar l'estratègia electoral per a l'any vinent. En un principi, la clau de l'elecció presidencial se situava als estats de l'Oest Mitjà però les últimes enquestes revelen que els estats del sud-est del país o de les muntanyes Rocalloses, com Colorado, seran més importants.

El suport del president entre obrers blancs és molt més feble que entre els votants independents treballadors de corbata . Així, guanyar en estats més industrials com Ohio, Iowa i Michigan serà més complicat que en estats com Virgínia i Carolina del Nord. Tot i que l'equip del president demòcrata no pensa cedir terreny enlloc, sí que explora concentrar més esforços de la campanya electoral en aquesta àrea. "Hi ha moltes maneres d'aconseguir els 270 vots", va explicar David Axelrod, un dels estrategs principals de campanya d'Obama, fa unes setmanes al diari The New York Times en referència en com obtenir la majoria al Col·legi Electoral.

Entre altres coses, l'estratègia del líder demòcrata implica recuperar el vot dels ciutadans independents, sense afiliació política, però també per seduir el vot llatí, que ha crescut molt els últims anys i que va ser essencial el 2010 en la victòria de comicis com els de senador per Colorado.

L'economia serà segur el tema dominant de la campanya del 2012, ja que la taxa d'atur continua alta en un 9,1% i el creixement econòmic del país està estancat. Una situació que ha donat peu a protestes al carrer dels indignats i l' ocupació de ciutats arreu dels Estats Units. De fet, el president intentarà capitalitzar aquest malestar i la frustració dels manifestants per pressionar els republicans perquè aprovin el seu pla per crear llocs de treball.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT