Publicitat
Publicitat

'COSTA CONCORDIA', LA RESSACA DE LA TRAGÈDIA

Es col·loquen barreres de protecció per evitar que un vessament de líquid arribi a la costa

Objectiu: evitar un desastre ecològic

Les autoritats intenten que no es produeixi "un desastre ambiental". S'ha detectat una fuita de líquid, que pot ser combustible, i s'han pres mesures de contenció. Itàlia declararà l'estat d'emergència.

Quan hagin acabat les tasques de rescat, començaran les de reflotament. Després de la recerca dels desapareguts, la prioritat és ara evitar el vessament de les 2.400 tones de combustible dels dipòsits del Costa Concordia . S'hi ha detectat un abocament de líquid, que no s'ha confirmat que sigui fuel, tot i que s'han col·locat barreres de contenció. Fins a l'illa de Giglio s'han traslladat experts holandesos de la societat Smit que estan examinant quina és la forma més segura d'extreure el carburant i evitar així una altra catàstrofe, aquesta de caràcter ecològic. Itàlia declararà l'estat d'emergència i la Comissió Europea li ha ofert ajuda en cas que es confirmi el vessament.

Impacte mediambiental

El Costa Concordia va ancorar divendres passat a només 150 metres de l'illa de Giglio, a la costa central d'Itàlia, amb 2.400 tones de carburant a bord. Ahir es va detectar una fuita de líquid que les autoritats estan analitzant per confirmar si és combustible. No obstant això, ja s'han col·locat barreres de protecció per evitar que la contaminació arribi a l'illa, que forma part d'un parc natural considerat un dels ecosistemes més importants del Mediterrani. Arran del naufragi, Itàlia declarà l'estat d'emergència i així podrà utilitzar fons especials per finançar un programa de prevenció i evitar els efectes catastròfics d'una possible fuita. "Hi ha unes fugues de material líquid, combustible o alguna altra cosa, encara no ho sabem", va dir ahir el ministre de Medi Ambient italià, Corrado Clini, que va insistir que cal actuar per evitar "un desastre ambiental".

Recuperació del vaixell

L'objectiu ara és buidar els dipòsits i reflotar el vaixell. Per facilitar les tasques de reflotament, "s'ha d'intentar treure el màxim de pes possible i això inclou buidar els tancs de combustible", explica Santiago Ordás, degà de la Facultat de Nàutica de la Universitat Politècnica de Catalunya. La situació del vaixell dificulta, però, l'extracció de les 2.400 tones de fuel. El vaixell va començar ahir a cedir i a lliscar pel llit de roques on està ancorat, cosa que fa perillar els treballs. Les autoritats van advertir que el creuer estava inestable i que podria caure per un precipici de 70 metres de profunditat. Per aquest motiu, ahir es van suspendre durant unes hores les tasques de recerca. Els enginyers holandesos han d'estudiar quina tècnica s'ha d'utilitzar per recuperar el creuer. Reflotar-lo i reconduir-lo a una drassana és l'opció més probable. La segona, molt més complicada i llarga, és desmuntar el transatlàntic peça a peça, però els tècnics intentaran evitar-ho. A més, conservar-lo sencer permetrà investigar les causes de l'accident.

Tècnica a utilitzar

Els enginyers navals consultats per aquest diari expliquen que per reflotar el vaixell s'ha de buidar-lo d'aigua amb bombes i reparar in situ l'esvoranc del casc per evitar que en torni a entrar. Una de les tècniques que s'utilitza per reflotar una embarcació és la d'injectar aire a l'interior "però en aquest cas la quantitat d'aigua i el volum de l'embarcació ho fan difícil", reconeix Ordás, que preveu que s'utilitzin remolcadors i grues -de les que transformen plataformes petrolieres- per reflotar el creuer i garantir-ne l'estabilitat. Fer pujar l'embarcació és una operació que comporta riscos, ja que el vaixell està inclinat 80 graus i si continua cedint pot caure per un avenc. Enfonsar-lo no és en aquest cas una opció viable, ja que és molt a prop de la costa, enmig d'una ruta, i suposaria un risc per a la navegació.

Duració del rescat

Els experts calculen que les tasques de reflotament duraran almenys dues setmanes, si no més. Dependrà també de les condicions climatològiques que ahir ja van obligar a suspendre les tasques de rescat perquè la mala mar desestabilitzava la nau.

Futur del vaixell

Quan se l'hagi reflotat, s'intentarà remolcar-lo fins a una drassana o un dic sec o flotant. "Depenent de la valoració dels danys potser és interessant desmantellar-lo per parts o petits blocs d'estructura", diu Miquel Bardí, delegat a Catalunya del Col·legi de Pèrits i Enginyers Navals, que no descarta aprofitar-ne el màxim possible. "No es dóna per perdut el vaixell", diu. També s'investigaran les causes de l'accident.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT