Publicitat
Publicitat

Onze milions de cotxes, el malson de Nova Delhi

"Era gairebé impossible veure el funcionari. Al mostrador hi tenia una muntanya de papers. Per terra s'escampaven els llibres de registre. I jo allà, intentant fer-me entendre". Laura Benito explica els tràmits que va passar per crear l'Instituto Hispania, una escola d'espanyol a Nova Delhi. Amb 48 anys i un quart de segle a la ciutat veu com han canviat les coses. "Quan van néixer les meves filles no hi havia bolquers. Ara l'Índia és un important exportador de tecnologia", afirma.

La mà d'obra barata ha afavorit l'escalada de l'elefant asiàtic en el rànquing de països per volum de producte interior brut. El Fons Monetari Internacional el situa en la novena posició, amb 1,2 bilions d'euros, tres llocs per sobre d'Espanya.

L'Índia tenia 5 milions de mòbils l'any 2001. Una dècada després, superen els 850 milions. És en barris com Saket on brillen els contrastos. Al sud de la capital han brotat botigues de les primeres marques occidentals, mentre a pocs metres els nens fan les seves necessitats. És en aquests barris on els Mercedes circulen com qualsevol altre dels 11 milions de cotxes que converteixen en un malson el tràfic de Delhi.

Per aquests barris passarà la nova línia de metro. Un mitjà que va començar amb una única línia i s'ha convertit en un entramat de sis línies que cada dia acull 1,7 milions de viatgers.

El país viu així el present: amb un peu en el passat i un altre apuntant al futur. Entre l'Índia de les contínues fallades elèctriques i la de la tecnologia. La del paperam burocràtic i la d'internet. La de les bicicletes rovellades i la del metro. Però amb la convicció que han seguir en aquest camí.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT