Publicitat
Publicitat

PROTESTES LABORALS A LA GRAN BRETANYA

Critiquen Cameron per haver recomanat acumular carburant

Pànic a les gasolineres del Regne Unit per una vaga fantasma

Milers de persones fent cua a les gasolineres, punts de venda sense combustible, un ferit greu per cremades i un primer ministre qüestionat. Tot plegat per una vaga que no s'ha convocat i que potser ni es farà.

El sindicat Unite, que representa més de 2.000 transportistes de carburants, ha assegurat que finalment no hi haurà vaga per Setmana Santa. La pròxima ronda de negociacions serà després de les vacances, i només si no s'arriba a un acord hi hauria la possibilitat de la vaga. Per tant, ¿com és que els britànics van passar la setmana abocats a les compres de pànic acumulant el màxim de gasolina? Perquè el govern així ho va aconsellar.

L'avís oficial demanava a tothom que tingués el dipòsit del cotxe mig buit que l'omplís al màxim. El secretari d'Estat, Francis Maude, va anar més enllà: va comparèixer als mitjans de comunicació i va dir que donades les circumstancies seria una "precaució sensata" acumular combustible al garatge en garrafes.

L'endemà una dona va ser ingressada amb cremades al 40% del cos després de patir un accident quan emmagatzemava gasolina. La família no ha confirmat si l'incident està relacionat amb el consell del ministre, però n'hi ha hagut prou perquè el govern s'hagi d'enfrontar a una allau de crítiques, des de "vergonyosament irresponsable" fins a haver "sembrat la histèria innecessàriament". El Partit Laborista, a l'oposició, ho va aprofitar per demanar la dimissió de Maude, mentre que Cameron va declarar que l'accident havia estat "un incident desgraciat i una cosa terrible".

De fet, Cameron havia passat bona part de la setmana reunit amb Cobra, el comitè d'emergència, per discutir com superar la crisi si es feia la vaga. Ahir el problema d'imatge del govern era tan greu que un dels ministres més veterans, William Hague, va haver de sortir a defensar la política oficial. Segons Hague, el país ara està més preparat davant qualsevol eventualitat, i, a més, el govern hauria estat criticat fes el que fes.

Thatcher i les vagues mineres

La laborista Yvette Cooper va comparar l'actitud de l'executiu de Cameron amb la de Margaret Thatcher als anys 80, buscant i provocant la confrontació amb els sindicats miners en lloc de provar tàctiques menys espectaculars però més conciliadores.

Segons el sindicat Unite, aquesta no és una disputa salarial. Els transportistes afiliats volen fer vaga per protestar per les mesures de seguretat, ja que els terminis de les entregues cada cop són més ajustats. Un altre aspecte important de la protesta són les condicions de contractació, amb contractes renegociats repetidament.

Les pensions, tema clau tant en el sector públic com en el privat, també apareixen en aquesta disputa, ja que en alguns casos hi ha treballadors que han tingut sis plans de pensions diferents en tan sols deu anys.

Mentre David Cameron assegura que "les empreses de carburants estan fent tot el possible per abastar les gasolineres", n'hi ha moltes arreu del país que estan sense combustible o a punt d'arribar al límit. Les cues han minvat, però no han desaparegut.

Pànic al desabastament

Segons analistes independents del sector, des que dijous el govern va aconsellar acumular carburants la demanda de gasolina ha pujat un 172%, mentre que la de dièsel ho ha fet un 77%. Les set empreses involucrades en la disputa són responsables de distribuir el 90% del carburant a les gairebé 9.000 gasolineres del Regne Unit. També són les encarregades de proporcionar combustible a tots els aeroports britànics.

Una de les grans incògnites és quant combustible hi ha a les reserves. Tot i que la pregunta s'ha formulat repetidament, ni govern ni les empreses del sector han donat una resposta concreta. Segons la BBC, quan es van produir les vagues del petroli l'any 2000 les reserves es van veure seriosament afectades i les gasolineres van haver de tancar molt aviat. En aquest cas, el sindicat Unite assegura que si finalment es convoqués una vaga els dipòsits de carburant es podrien esgotar en 48 hores.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT