INFRAESTRUCTURES
Crònica 24/04/2012

Pastor promet per al 2015 l'ample europeu a València

València estarà connectada en ample europeu el 2015. Així ho va prometre ahir la ministra de Foment als empresaris valencians. L'obra es finançarà amb diners públics si no s'aconsegueix inversió privada.

Salvador Almenar
2 min
Pastor promet per al 2015 l'ample europeu a València

VALÈNCIA.La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir a València que el govern espanyol inclourà als pressupostos de l'Estat del 2013 la construcció del tercer carril del corredor mediterrani, que permetrà connectar els ports valencians a l'ample de via europeu. La ministra va assumir així la solució provisional dissenyada per la Generalitat Valenciana -amb l'impuls del sector empresarial- perquè el País Valencià estigui connectat amb la frontera administrativa francesa el 2015 mentre s'executa el corredor de mercaderies. Malgrat l'anunci, aquest projecte neix de moment com una mera declaració d'intencions, ja que compta amb una assignació pressupostària per a aquest any de tan sols 200.000 euros.

Pastor va mirar de reconciliar-se amb els empresaris valencians després del seu vot en contra del corredor mediterrani a Brussel·les repetint-los una vegada i una altra que aquesta infraestructura és "una prioritat" per a l'executiu de Mariano Rajoy i assegurant-los que així es veurà reflectit als pressupostos de l'any que ve. Si es complís la promesa de la ministra, el tercer carril permetria el 2015 connectar els ports de València, Sagunt i Castelló amb el de Barcelona i la frontera i el 2016 Alacant se sumaria al node logístic.

Dels tres trams que formen aquesta infraestructura, el primer ja està acabat i va de Portbou a Castellbisbal. Amb la construcció del segon tram fins al País Valencià, el port de Tarragona també quedarà inclòs en aquesta xarxa de transports.

L'obstacle principal per a l'adaptació de l'ample de via pot ser el seu elevat cost, xifrat per la conselleria d'Infraestructures en 1.230 milions d'euros. Pastor va admetre que el govern espanyol preveu comptar amb finançament privat, encara que no va supeditar la viabilitat del projecte al fet que les empreses n'assumeixin part del cost. De fet, la ministra va assegurar que si no es troba col·laboració privada "el govern assumirà el 100% del cost" i també va assenyalar que l'executiu està treballant amb autoritats europees per a l'obtenció de fons de xarxes transeuropees.

Pròxima obra, l'AVE a Castelló

La bona notícia que es va emportar de València la ministra Ana Pastor és que potser no serà el seu govern el que haurà de fer tot l'esforç inversor perquè aquesta infraestructura vegi la llum. El grup inversor liderat per la constructora valenciana Rover Alcisa va traslladar a Pastor la seva disposició a "participar activament" en el finançament del corredor mediterrani amb "un potent grup inversor del golf Pèrsic" amb el qual mantenen "una estreta relació comercial".

Pastor va aprofitar també l'acte per anunciar la licitació al maig de l'AVE València-Castelló perquè les obres puguin començar abans que acabi l'any. La ministra va recordar que les obres d'aquest tram ja van estar licitades durant el govern socialista, però que no es van fer "perquè no hi havia ni un sol euro per al projecte". En aquest sentit va afegir que ha estat el govern de Mariano Rajoy qui ha inclòs una partida el 2012 per a aquesta connexió ferroviària, però en cap moment va dir que també era mínima: 30 milions d'euros.

stats