INVERSIONS DE RISC
Crònica 04/04/2011

Perillosa jurisprudència contra els bancs

El Tribunal Suprem alemany ha condemnat el Deutsche Bank a indemnitzar un client amb 540.000 euros per no haver-lo assessorat bé en una inversió. La decisió estableix un precedent històric.

Isaac Lluch
3 min
La seu del Deutsche Bank, a Frankfurt. L'entitat ha d'indemnitzar amb 540.000 euros una empresa per haver-la assessorat malament. Hi ha altres casos als jutjats.

Berlín.El Deutsche Bank s'ha afanyat en les últimes hores a destacar que el seu ambiciós pla de guanyar la xifra rècord de 10 mil milions d'euros d'impostos aquest any està molt a l'abast a pesar de les turbulències que la catàstrofe atòmica del Japó ha ocasionat en els mercats. Tot i avançar amb passos de gegant cap als seus objectius del 2011, el banc alemany assumeix que a partir d'ara haurà d'anar amb peus de plom: per primer cop ha hagut de reconèixer una mala pràctica i indemnitzar un client.

Així ho va dictaminar el Tribunal Suprem alemany en una decisió sense precedents. L'òrgan judicial va estimar que el Deutsche Bank havia de compensar l'empresa Ille Papier Service amb 540.000 euros per haver-li aconsellat d'invertir diners en operacions d'alt risc el 2005.

El president del Tribunal, Ulrich Wiechers, va argumentar que l'entitat bancària havia abusat en la seva obligació de donar als clients un assessorament adequat. El producte, anomenat spread ladder swap , era essencialment una aposta a la diferència entre interessos a llarg i a curt termini. El jutge va sostenir que el Deutsche Bank no havia explicat bé a l'empresa que el risc era il·limitat si perdia l'aposta i, tanmateix, que havia obviat comentar deliberadament un conflicte d'interessos bàsic: tot el que anés malament per al client, aniria bé per al banc, i viceversa.

La quantitat d'indemnització és insignificant per al potent Deutsche Bank, però el cas crea una perillosa jurisprudència. La sentència llança un missatge de defensa a tots els clients bancaris i obliga el sector financer a replantejar-se comportament: els bancs no intentaran passar-se de llestos amb els seus clients ximples. S'ha acabat el tot s'hi val. Els productes financers no haurien de ser tan complicats o, segons el Tribunal Suprem alemany, almenys el client hauria d'adquirir el mateix grau de coneixement de l'operació que el banc. Això implicarà que els instituts financers hagin d'invertir molt més temps i -de retruc- diners en assessorament. Alguns clients podrien deixar el banc si tenen tota la informació sobre els productes en qüestió, que ja no tindran un sentit econòmic, tampoc per a les entitats. "Això és el cop mortal per a aquesta mena de productes financers. Si el banc estructura productes en perjudici del client i se'n beneficia en el mercat, d'ara endavant ho haurà de dir. És dubtós que llavors els clients vulguin comprar aquesta mena d'apostes", va raonar l'advocat d'Ille, Jochen Weck.

El veredicte contribueix més a la protecció de l'inversor alemany que moltes de les benintencionades lleis que ha estat introduint el govern des de la crisi financera. Caldrà observar què passa a altres països, però és evident que aquesta estirada d'orelles al sector bancari encaixa amb el clima general polític, en què un partit intenta superar l'altre per veure qui pot protegir millor els interessos dels inversors.

No sorprèn que el bufet d'advocats de Deutsche Bank hagi advertit que això podria desembocar en una "segona crisi financera". La decisió judicial podria provocar una onada d'altres reclamacions. Hi ha dotzenes de litigis en curs entre aquest banc i autoritats locals i altres empreses alemanyes que reclamen que no van ser advertides sobre els riscos de les seves inversions. Weck calcula que hi pot haver 700 judicis amb una mitjana de danys i perjudicis del voltant d'un milió d'euros en cada cas. Vuit casos similars són ja a la sala d'espera del Tribunal Suprem.

De moment, el Deutsche Bank ha reaccionat amb relativa calma a la decisió judicial. Al capdavall, aquest banc va ser la institució que menys va intentar temptar els seus clients amb productes complexos. Altres com WestLB, Commerzbank i HipoVereinsbank també van oferir aquests negocis poc ètics que ara s'haurien convertit en il·legals.

stats