SECTOR DE LA MOTOCICLETA
Crònica 13/04/2011

Piaggio s'endú el magatzem de recanvis de Derbi a Itàlia

L'empresa ha avisat inesperadament els treballadors fixos discontinus per fabricar estoc de peces. Malgrat això, al magatzem troben a faltar fins a 800 referències que ja s'han endut cap a Itàlia.

Elena Freixa
2 min
La històrica fàbrica vallesana de Derbi a Martorelles tancarà tot i la cartera actual de comandes per pintar més de 12.000 peces de plàstic.

Barcelona.Els treballadors de Derbi veuen amb pessimisme les reunions i visites a Itàlia que ha començat l'administració per frenar el tancament de la fàbrica de Martorelles. El grup Piaggio no ha fet ni un pas enrere en els plans de centralitzar la producció a Itàlia i els treballadors ja han detectat que falten unes 800 referències al magatzem de recanvis de la planta catalana.

"Les peces comencen a marxar cap a Itàlia, on Piaggio està creant un gran magatzem centralitzat per a tots els recanvis", va explicar a l'ARA el responsable de CCOO al comitè d'empresa, Fernando Cornejo. Però no només això.

Segons Cornejo, la direcció de Derbi ha avisat l'última setmana a tots els treballadors fixos discontinus perquè s'incorporin a la feina amb l'objectiu d'acabar les comandes de fabricació d'estoc de peces de recanvi. La plantilla ja donava per fet que aquest any, amb el tancament a la vista, no els avisarien. "Ara tenim unes 12.000 peces de plàstic per pintar i treballarem al màxim, però després de Setmana Santa arribarà l'expedient de regulació d'ocupació (ERO)", va lamentar el portaveu el comitè.

La fabricació d'aquest estoc de peces és obligatori per llei, ja que qualsevol marca ha de garantir el subministrament de tots els recanvis durant un període d'almenys cinc anys. Cornejo va afegir que amb aquestes perspectives és difícil treballar sense caure en l'abatiment i mantenir l'ànim i la motivació de la plantilla. "Anem dient que cal tenir confiança, però no sembla que res avanci en la bona direcció", va afegir.

Els que fa dies que ja no tenen feina són la quinzena d'empleats de l'àrea de suport tecnològic, encarregats de fer adaptacions a la normativa espanyola de totes les motocicletes Aprilia que arriben d'Itàlia i es venen a l'Estat.

Derbi, en mans de Piaggio des de fa 10 anys, va néixer en fa 88 a Catalunya. Piaggio manté que seguirà apostant per una marca que té futur al mercat i també al món de la competició sobre dues rodes. Més enllà del compromís per mantenir viva la marca, els treballadors exigeixen a la direcció italiana que compleixi els pactes industrials i de futur que va subscriure fa dos anys.

Un tancament polític

La plantilla no llança la tovallola i segueix exigint a les forces polítiques el suport que obligui la multinacional a replantejar-se el tancament. Els sindicats l'han titllat de "tancament polític", ja que no hi ha motius econòmics que el justifiquin. Aquesta setmana estava previst que el Parlament votés una resolució en defensa de la fàbrica catalana. El text de la resolució defensa la competitivitat de Martorelles, on els costos de producció s'han abaratit fins a un 11% en l'últim any i on els costos laborals són més baixos que a les altres plantes italianes.

Per altra banda, els treballadors de Yamaha, una altra marca del sector que vol tancar la factoria espanyola, es concentraran avui a la tarda davant de la seu del Parlament per reivindicar a l'administració catalana que no aprovi l'expedient de regulació presentat pel grup japonès. La plantilla de Yamaha també demana un pla industrial per a la planta de Palau-solità i Plegamans.

stats