TRANSPORT AERI
Crònica 04/10/2011

Piqué insta els ciutadans a protestar per l'ajut del Govern a Spanair

El president de Vueling, Josep Piqué, diu que els ciutadans haurien d'opinar sobre l'ajuda de la Generalitat a Spanair en època de "restriccions pressupostàries". Piqué veu injustificat el suport.

Ignasi Pujol
2 min
El president de Vueling, Josep Piqué, i en segon terme el conseller delegat de l'aerolínia, Alex Cruz, ahir a l'aeroport del Prat.

El Prat.Les dues aerolínies amb base a Barcelona, Vueling i Spanair, mantenen des de fa dos anys una aferrissada lluita pels passatgers del Prat. Una pugna que es va endurir l'any passat amb la irrupció de Ryanair a l'aeroport barceloní i amb l'encariment del petroli.

El president de Vueling, Josep Piqué, va reiterar ahir les seves crítiques a les aportacions de la Generalitat a Spanair. L'exministre va dir que ja no es tracta d'un "debat entre aerolínies", sinó que "els ciutadans, que estan preocupats per les profundes restriccions pressupostàries en determinats serveis", hi haurien de dir la seva.

El Govern ha aprovat recentment un crèdit participatiu de 56 milions d'euros a Spanair per garantir l'activitat de la companyia fins que es vengui. El Govern ja és el principal accionista de Spanair, amb prop d'un 40% del capital.

L'any passat Vueling ja va elevar una queixa a l'autoritat de competència de la UE a través de la patronal de les low cost europees, Elfaa. Un portaveu de Spanair va declinar entrar a valorar ahir les paraules de Piqué. En altres ocasions el mateix Ferran Soriano, president de Spanair, ha respost a les crítiques de Piqué a les aportacions públiques a l'aerolínia catalana dient que Iberia va rebre de l'Estat una inversió de 1.362 milions d'euros entre el 1991 i el 2011, justament quan Piqué era ministre d'Indústria.

Per una altra banda, el president de Vueling va treure ferro als plans d'Iberia (principal accionista de Vueling, amb un 46%) de crear una aerolínia de baix cost per alimentar els seus vols de llarg radi a Madrid, malgrat que Vueling ha estat prestant aquest servei durant els últims mesos. "No afectarà en res [l'eventual nova companyia], és una estratègia interna que hem de respectar", va dir Piqué. "Nosaltres estem en disposició de tornar a col·laborar en el futur, però la nostra base segueixi sent el Prat", va afegir.

La companyia de baix cost, que en els últims mesos ha notat l'enduriment de l'entorn competitiu, va presentar ahir els plans per a la temporada d'hivern, que comença a finals de mes. Vueling posarà al mercat 370.000 seients més que l'any passat a Barcelona gràcies a l'obertura de noves rutes (com Tolosa, Gènova i Zuric) i a l'increment de freqüències (com Moscou). Entre el gener i l'agost, l'aerolínia ha registrat 553.089 passatgers de connexió, 398.272 dels quals al Prat.

Compra d'avions

Vueling té en marxa la comanda d'avions més important de l'aviació espanyola recent. L'objectiu és renovar els 42 avions que té en cinc anys. Ja ha iniciat els contactes amb els fabricants Airbus, Boeing i Bombardier i amb els bancs. La companyia preveu fer la comanda a finals del primer trimestre del 2012.

stats