EDUCACIÓ
Crònica 17/11/2011

Pla del Govern per rebaixar la ràtio d'immigració a les aules

Ensenyament vol rebaixar el percentatge d'immigració a les aules amb un pla per atraure més famílies autòctones en algunes escoles. El projecte passa per especialitzar temàticament alguns centres.

Maria Ortega
2 min
El departament d'Ensenyament vol rebaixar el percentatge d'immigració en determinades escoles a través d'un programa que pretén seduir les famílies autòctones perquè hi matriculin els seus fills.

Barcelona.Donar més flexibilitat a les famílies a l'hora d'escollir l'escola pública a la qual matriculen els fills. Aquest és l'objectiu que persegueix la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que ja ha anunciat que, de cara al curs vinent, ampliarà les zones geogràfiques de matriculació a Barcelona, que actualment són de 500 metres a la rodona. Defensa la necessitat d'aconseguir un millor repartiment de l'alumnat, sobretot en aquelles zones amb molta concentració de famílies nouvingudes i, amb aquest objectiu, el seu equip vol impulsar en determinades escoles barcelonines projectes que les dotin de singularitat, com ara especialització en música o en ciència, per poder seduir, també, famílies de fora de l'àrea d'influència de les escoles, per a les quals hi hauria places reservades. "El que volem és donar relleu a projectes singulars que poden ser atractius per a moltes famílies en escoles en què l'alta presència d'alumnes immigrants de vegades dificulta que es percebin com a interessants", va puntualitzar ahir la consellera, en la línia d'esponjar aquests centres.

El projecte definitiu d'aquest canvi en el sistema de matriculacions, però, s'exposarà amb detall d'aquí unes setmanes en el marc d'un acte conjunt del departament d'Ensenyament i el Consorci d'Educació de Barcelona. Rigau en va avançar ahir les primeres línies aprofitant la presentació del projecte Escoles tàndem, que se centra en l'especialització de les escoles amb una matèria a través del treball conjunt amb una institució de referència, com ara el Conservatori o l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc).

Es tracta d'una iniciativa molt similar a la que ja s'aplica al centre Pau Vila, de l'Hospitalet de Llobregat, on els alumnes de segon a sisè de primària -un 93% dels quals són immigrants- fan, com a mínim, una hora de violí, viola, violoncel o contrabaix a la setmana dins del seu horari escolar, cosa que segons la direcció del centre ha servit per millorar-ne el rendiment escolar. En el cas d'Escoles tàndem l'especialització és més global i l'objectiu és que impregni el conjunt d'assignatures. Que, per exemple, la música pugui facilitar l'aprenentatge de les matemàtiques. I es fa en col·laboració amb un ens de referència.

Dos 'tàndems' aquest curs

Les escoles que s'escullen per participar en aquest projecte, que impulsa l'Obra Social de CatalunyaCaixa, es caracteritzen per tenir alts índexs d'immigració i, segons va explicar Rigau, "són bones, però poden ser molt bones perquè tenen bons projectes pedagògics i un claustre implicat". Les dues escollides per inaugurar el programa -per al curs vinent n'hi haurà dues més- són la Jacint Verdaguer, al barri del Poble-sec, i la Poblenou, totes dues a Barcelona, que tenen un percentatge d'alumnes immigrants del 49% i el 33%, respectivament.

Aquest percentatge creix si s'hi sumen també els alumnes fills d'immigrants i els que, tot i néixer aquí, han passat llargues temporades al país dels pares, com concretava ahir la directora del centre del Poble-sec, Núria Lacasa, que situa l'índex d'immigració a la seva escola per sobre del 60% i en destaca el "bon treball" en matèria de cohesió social.

stats