LA MOBILITAT A L'ÀREA METROPOLITANA
Crònica 02/02/2011

Pluja de crítiques al Govern per la fi dels 80

La supressió de la zona 80 ha provocat un xàfec de crítiques al Govern. Només l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i el RACC avalen la mesura. La resta alerten de més accidents i més contaminació.

Carles Arbolí
3 min
Només una tercera part dels accessos a Barcelona estaran limitats a 80 km/h.

BARCELONAHa estat una de les primeres decisions del nou Govern d'Artur Mas que es visualitzarà i no es pot dir, precisament, que generi consens. Més aviat aixeca passions, especialment entre els detractors. Si no fos pel RACC o, més tímidament, per l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, la supressió de la zona 80 seria un vendaval de crítiques al departament d'Interior. El risc de més accidents o un possible increment de la contaminació són els principals arguments dels crítics, capitanejats per ICV i per un sector del PSC, però també acompanyats del sindicat CCOO, la ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, o l'exdirector general de Trànsit Pere Navarro. Entre els alcaldes de la primera corona metropolitana, hi ha divisió d'opinions entre els avaladors, sempre amb matisos, i els que hi són més contraris. Al final, també és veritat que la intensitat del rebuig es mesura en la majoria d'opinions en funció del color polític, la qual cosa és la constatació del valor simbòlic que té per a uns i altres la limitació dels 80 km/h, però també que aviat hi tornarà a haver eleccions, en aquest cas les municipals del 22 de maig.

Segurament per aquesta qüestió el RACC va demanar ahir a través d'un comunicat que aquesta qüestió, que va qualificar d'"adient", "s'abordi amb tot el rigor i sense cap mena de dogmatisme". I ho deia després que l'exsecretari general d'Interior i dirigent d'ICV, Joan Boada, comparés en una entrevista a RAC 1 els antics socis del PSC i ERC al tripartit amb "rates" per haver-se mostrat oberts a modificar la zona 80. Més indirecta i irònica va ser l'exconsellera d'Interior i de Justícia, Montserrat Tura -ara candidata a les primàries del PSC-, que va dir a RNE que la supressió dels 80 km/h "té coses bones: que la mantenen en més d'una tercera part".

Tura va criticar que el conseller d'Interior, Felip Puig, estigui dedicant els primers dies al Govern a "desfer" sense demostrar "què sap fer". L'exconsellera va advertir que l'augment dels límits de velocitat pot provocar que "se'n vagi en orris el canvi cultural en el conductor per rebaixar la sinistralitat". Paradoxalment, l'opinió de Tura topa amb la del seu rival a les primàries socialistes: l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va avalar la decisió perquè "la ciutadania no ha entès la inflexibilitat" de la zona 80. Hereu aposta per transformar els accessos a la ciutat en una àrea de velocitat variable, justament en la mateixa línia que va anunciar Puig que es faria a final de legislatura, ja que permet "una millor gestió del trànsit".

Divisió a l'àrea metropolitana

Pel sindicat CCOO l'eliminació dels 80 és un pas enrere perquè anirà en perjudici de la salut i la seguretat de la població. També la ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, ho va lamentar: "Es perdrà qualitat de l'aire i, per tant, salut i qualitat de vida", va dir a Catalunya Ràdio. I l'Entesa Catalana de Progrés -coalició del PSC, ERC i ICV al Senat- feia bullir encara més l'olla presentant una moció per limitar a 80 km/h la velocitat màxima a les carreteres d'accés a les ciutats més contaminades. Precisament, el RACC proposava ahir que s'afrontés de manera oberta el problema de la qualitat de l'aire a Barcelona i que es fes sense "veritats absolutes i evitant posicionaments basats en el dogmatisme, la inflexibilitat o un alarmisme interessat".

Pel que fa als governs de la primera corona metropolitana, hi ha molta divisió, informa Josep Ferrer. Molins de Rei, el Prat, Sant Feliu de Llobregat o Gavà no ho veuen clar, mentre que a l'Hospitalet, Santa Coloma de Gramenet o Castelldefels el model de velocitat variable agrada més, tot i que també hi ha queixes per falta d'informació.

stats