Publicitat
Publicitat

INNOVACIÓ CONSULTA

L'ICS es planteja implantar les visites per correu electrònic per descongestionar els centres d'atenció primària

Podrem anar al metge per e-mail

"Bon dia, doctora. Et volia fer una consulta. Fa tres setmanes que tinc rampes als bessons, sobretot a la nit. Sento petits moviments als músculs de les cames, i especialment als bessons. Són moviments apreciables al tacte. Fa dos mesos que prenc Xicil. Pot ser la causa d'això? Hauria de deixar de prendre'n? Gràcies".

La doctora Maria Lluïsa Calvet atén, com cada dia, els seus pacients al centre d'atenció primària Garraf Rural, a Sant Pere de Ribes, on treballa. Però quan acaba, o si té temps entre visita i visita, respon per correu electrònic consultes com aquesta que li fan arribar els seus pacients. No triga més de cinc minuts a respondre. Un dia va provar d'oferir el seu e-mail a les persones que visitava, ja que es va adonar que moltes consultes no requereixen la presència física del pacient. I va ser un èxit. "Fins i tot a mi em sorprèn la utilitat que en traiem", diu Calvet. Si ho considera necessari, també cita el pacient presencialment.

Li arriben e-mails amb preguntes sobre efectes secundaris i dubtes amb la medicació, altres que demanen informació sobre símptomes de malalties, així com sol·licituds de baixes, resultats d'analítiques o receptes. "Procuro que les respostes siguin concises per evitar el xat i els pacients fan el mateix", explica. Ha comprovat que els pacients són molt més concrets sobre els seus símptomes en una consulta per e-mail que en persona o per telèfon. El pacient expressa tot allò que ha de dir de manera ordenada perquè pot revisar-ho abans d'enviar el correu "i el metge pot estar per ell i amb la seva història oberta al mateix ordinador per anotar i consultar qualsevol dada", explica Calvet.

Prova pilot de l'ICS
El que ella va començar a fer fa un any per iniciativa pròpia s'ha provat durant sis mesos en una dotzena de centres d'atenció primària de la ciutat de Barcelona. Una prova pilot que ha donat resultats tan positius que l'Institut Català de la Salut (ICS) ho estendrà "amb tota probabilitat" a la resta d'ambulatoris catalans. "És una eina més per millorar l'eficiència", explica Josep Casajuana, gerent de l'àmbit d'atenció primària de Barcelona i coordinador del projecte, que ha estat batejat amb el nom d'eConsulta. Del maig al desembre de l'any passat, els pacients que van voler van realitzar les visites online a través d'una plataforma digital des d'on podien fer consultes al seu metge o infermera. Quan el professional deixava la seva resposta, l'usuari rebia una notificació al seu correu electrònic. Així es van evitar desplaçaments innecessaris i es va millorar la comunicació. "Volíem saber si podem canviar visites presencials per consultes virtuals", explica Casajuana. I la resposta ha estat afirmativa.

S'ha reduït la hiperfreqüentació
Tot i que el nombre de contactes s'ha mantingut, les visites presencials s'han reduït un 30%. "Si de mitjana una persona feia 2,3 visites presencials per quadrimestre, ara en fa 1,5", explica. Els metges tenien fins a 48 hores per respondre, però la mitjana de resposta ha estat de set hores. I els pacients amb edats compreses entre els 45 i els 64 anys són els que més utilitzen aquest servei. Tot i que els joves són els que estan més familiaritzats amb les noves tecnologies, també són els que menys sovint van al metge. "Normalment pensem en gent jove, però tinc pacients online que no m'imaginava enviant correus", explica la doctora Calvet. Per exemple, uns jubilats que passen més de la meitat de l'any viatjant en autocaravana i envien e-mails des de cibercafès, un pacient pilot que passa mesos a l'altra punta de món o una noia amb esclerosi múltiple que depèn de l'ajuda d'altres persones. No obstant això, la majoria d'usuaris, tant de la prova pilot com dels que atén la doctora Calvet, són pacients amb poc temps o horaris laborals incompatibles que volen evitar desplaçaments i esperes.

És el cas de Josep Emili Alcover, un pacient de 58 anys del CAP La Sagrera. Quan li van oferir la possibilitat de participar en la prova pilot no ho va dubtar. Viu a Barcelona però treballa a Girona. Marxa de casa a les 8 del matí i torna a les 9 del vespre. "Ho tinc complicat per anar al metge i amb internet, en canvi, tenia línia directa", diu. En els sis mesos que va durar la prova, va utilitzar l'eConsulta unes cinc o sis vegades per constipats, febre o infeccions a l'orella. "En algun cas em vaig estalviar haver d'anar a urgències i també automedicar-me. És molt còmode".

Metges més productius
De fet, ara s'està avaluant la prova pilot i, si es confirmen aquests resultats positius que avançava Casajuana, la mesura s'estendrà a tots els centres de l'ICS a Catalunya (que representen el 80% de l'atenció primària). "La intenció és fer una aplicació web que s'integri a la història clínica del pacient i oferir-lo a tots els professionals de l'ICS que decidiran si volen oferir aquest servei a la seva consulta", explica Casajuana. "El cost econòmic de fer l'aplicació és assumible pel benefici que en traurem", afegeix.

L'ús de l'e-mail és una de les eines amb què compten els professionals mèdics per millorar la productivitat ara que el conseller de Salut, Boi Ruiz, els demana que treballin més hores. "És cert que la consulta virtual ens serveix per ser més productius, però no era això el que buscàvem", reconeix Casajuana, que explica que el servei s'ha creat per atendre les noves necessitats dels pacients.

Segons el vicepresident del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Padrós, "l'objectiu no és substituir les visites presencials, sinó eliminar les que no són necessàries, ja que hi ha moltes consultes que ara es fan i que es podrien evitar". Ja existeix la consulta telefònica però, segons Calvet, "té inconvenients de confidencialitat, perquè normalment quan truquen el metge està visitant, o el pacient té dificultats per contactar per horaris o sobrecàrrega de línies".

Per e-mail, en canvi, el pacient se sent "com si fos a la consulta, on pot expressar qualsevol inquietud, i amb l'avantatge que s'està adreçant al seu metge de sempre", diu Calvet, que ha fet un estudi sobre la seva experiència per a la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. En el cas de la prova pilot de l'ICS, l'experiència ha satisfet metges i usuaris: "Ha estat un descobriment -explica Alcover-. Si per mi fos, recomanaria que ho implantessin a tots els CAP".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT