Publicitat
Publicitat

Portades que són trinxeres

Benet XVI va arribar ahir al migdia a Madrid. Aquest és el fet. Ara bé, repassant els diaris madrilenys sembla, però, que hi sigui de fa dues setmanes, tal és el seu nivell de saturació i excitació informativa. Com passa en aquest ecosistema mediàtic, la cobertura periodística de la 26a Jornada Mundial de la Joventut (JMJ) és el nou camp de batalla.

Ahir n'era un cas exemplar. La Gaceta , La Razón i l' ABC parlen d'una festa mundial del jovent i del testimoniatge catòlic. " El Papa llega a Madrid con un mensaje claro y esperanzador para los jóvenes ", titula La Gaceta , ben abans que el Papa hagués pogut dir res. La Razón editava un clàssic " ¡Bienvenido! ". L' ABC tocava la primera amb una declaració pontifícia.

El Mundo , murri, juga diferent: " Los anti-Papa agreden a los católicos y la policía no actúa ". A la foto s'hi veu un senyor madur que esbronca una jove pelegrina. A El País , els mateixos esdeveniments són " Choques entre participantes y la policía " i " Tensión entre peregrinos y participantes en la protesta ". Dubtes: la policia pot actuar i no actuar al mateix temps? La JMJ és un cas d'ordre públic?

A l'altra trinxera, Público -burleta- i El País -solemne- basculen al voltant de la despesa pública que suposa la JMJ, la protesta d'alguns empipats i les incomoditats que genera, en ple agost, aïllar la cèntrica zona on se celebren dos dels actes de la cosa. Amb un pèl de mala llet: en la seva cobertura del pelegrí foll que va amenaçar d'intoxicar els empipats mai hi falta la referència al carnisser d'Utoya, Anders Breivik.

Tot plegat o és un festival d'interpretacions o s'informa del que reforça el que prèviament es pensava. Potser creuen que així cuiden la seva parròquia.

L'èmfasi i l'agressivitat que traspua aquesta cobertura periodística fa pensar en Hiram Walker Johnson: la primera víctima de la guerra és la veritat. En aquest cas, els fets, com el més de mig milió de joves inscrits i el finançament real de la JMJ. Segurament, els prejudicis, les perplexitats i els melindros dels diaris s'evaporaran en contacte amb la realitat d'aquests dies.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT